Emociju pašregulācijas prasmju sekmēšana 3-4 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Iesalniece, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: „Emociju pašregulācijas prasmju sekmēšana 3-4 gadus veciem bērniem pirmsskolā.” Kvalifikācijas darba autore: Diāna Iesalniece. Prasme regulēt emocijas ir jāmācās jau kopš bērnības. Ar emociju palīdzību mēs varam izteikt savas sajūtas, tomēr, neprotot regulēt emocijas, tas var radīt nepatīkamas situācijas. Emociju pašregulācijas prasme sekmē savstarpējās attiecības ar citiem, tā veido drošības sajūtu, jo cilvēks apzinās, ka dažādās situācijās spēs reaģēt adekvāti un neizraisīs nepatīkamu situāciju. Bērnu emocijas ir svarīgs attīstības aspekts, jo tās palīdz bērniem saprast pasauli ap sevi, veidot attiecības ar citiem cilvēkiem un izprast savas vajadzības un vēlmes. Lai bērns veiksmīgi iekļautos sabiedrībā un veidotu attiecības ar vienaudžiem, viņam ir jāmācās regulēt savas emocijas, lai to iespaidā nenodarītu pāri sev vai citiem. Pētījuma beigās darba autore secina, ka emociju pašregulācija sākas ar emociju atpazīšanu. Lai veiksmīgi attīstītu pašregulācijas prasmi bērniem, viņiem ikdienā netieši ir jāpiedāvā dažādas emociju atpazīšanas un emociju regulēšanas aktivitātes. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski noskaidrot, kā sekmēt emociju pašregulācijas prasmes 3-4 gadus veciem bērniem pirmsskolā. Pētījums sastāv no divām daļām, teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā ir analizēta literatūra par emocijām, pašregulācijas prasmi un emociju pašregulācijas prasmi bērniem. Empīriskajā daļā ir veikts pētījums pirmsskolas izglītības iestādes „X” grupā, kurā mācās 3-4 gadus veci bērni. Pētījumā kopā piedalījās 13 bērni: 7 meitenes un 6 zēni Tika izmantota novērošanas un pedagoģiskā izmēģinājuma darbības metode. Kvalifikācijas darba apjoms: 37 lapaspuses, 3 tabulas, 4 attēli, 48 literatūras avoti. Pētījuma atslēgvārdi: emocijas, emociju pašregulācija, pašregulācija. The qualification work is presented under the theme “Promotion of emotional self-regulation skills for 3- 4. year olds in pre-school”. Author of the Qualification work: Diāna Iesalniece. Learning how to regulate emotions has been a must since childhood. With emotional help, we can express our feelings, yet not understanding how to regulate emotions can lead to unpleasant situations. Self-regulation of emotions promotes relationships with others, creates a sense of security because one is aware that one will be able to respond adequately in different situations and will not cause an unpleasant situation. Children's emotions are an important aspect of development because they help children understand the world around them, build relationships with other people and understand their needs and desires. For a child to successfully fit into society and build relationships with their peers, they need to learn how to regulate their emotions so that they don't hurt themselves or hard under their influence. At the end of the study, the author concludes that self-regulation of emotions starts with recognition of emotions. To successfully develop self-regulation skills in children, they need to offer different emotion recognition and emotion moderation activities on a daily, indirect basis. Objective of the study: to find out theoretically and practically how to promote emotional self-regulation skills in 3-4. Year olds in pre-school. Study composition from two parts, theoretical and empirical. The theoretical part analyses literature on emotion, self-reglation skill and emotional self-regulation skill in children. In the empirical part, a study has been carried out in the “X” of the pre-primary education institution in which 3-4. Year olds study. A total of 13 children, 7 girls and 6 boys participated in the study. The follow-up and pedagogical pilot method, was used. Scope of qualification work: 37 pages, 3 tables, 4 images, 48 literature sources. The study's keywords: emotion, self-regulation of emotions, self-regulation.