• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pašvadītas mācīšanās veicināšana rotaļnodarbībā pirmsskolā 4-5 gadu vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-108166-Tolena_Ilva_it23001.pdf (1.400Mb)
Author
Tolēna, Ilva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: Pašvadītas mācīšanās veicināšana rotaļnodarbībā pirmsskolā 4-5 gadu vecuma bērniem. Pētījuma mērķis: Veikt teorētisko izpēti un praktiskā darbībā pārbaudīt 4 – 5 gadu vecuma bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšanu rotaļnodarbībā pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskā daļa un empīriskā daļa, kat-rai no daļām ir apakšnodaļas. Teorētiskajā daļā ir apkopotas un analizētas pedagogu, filozofu un psihologu teorē-tiskās atziņas par pašvadītas mācīšanās būtību un nozīmi pirmsskolas vecumā, raksturots 4-5 gadu vecuma bērnu attīstības raksturojums saistībā ar pašvadītas mācīšanās iespējām, kā arī aplūkota rotaļnodarbība kā efektīvs veids šīs prasmes attīstīšanai. Empīriskajā daļā sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, raksturota pētāmo bērnu grupa pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības, izstrādāti novērtēšanas kri-tēriji un analizēta bērnu rīcība, uzvedība un sasniegumi rotaļnodarbību laikā. Atspoguļots pedagoģiskā procesa norises apraksts, bērnu aktivitātes un pašizpausmes, kā arī veikta iegū-to rezultātu analīze un izdarīti secinājumi. Pētījuma laikā radās atbilde uz pētījuma jautājumu: veicināt pašvadītu mācīšanos ro-taļnodarbībā var, ja bērniem tiek nodrošināta atbilstoša vide, viņiem ir iespēja izvēlēties ak-tivitātes, materiālus atbilstoši interesēm un vecumposmam, kā arī saņemt piemērotu pe-dagoga atbalstu. Darba struktūra: ievads, divas daļas ar apakšnodaļām, secinājumi, izmantoto litera-tūras un informācijas avotu saraksts (49 avoti, no tiem 24 svešvalodā). Darba apjoms: 58 lpp. Atslēgas vārdi: pašvadīta mācīšanās, rotaļnodarbība, pirmsskolas vecums, 4-5 gadus veci bērni, prasmes, patstāvība, pedagoģiskais process.
 
Qualification Paper: Promotion of Self-Directed Learning through Play-Based Workshops in Preschool for 4–5-Year-Old Children The aim of the study: to conduct theoretical research and to examine the promotion of self-directed learning in 4–5-year-old children through practical activities during play-based sessions within the preschool education process. The qualification paper consists of two parts – a theoretical part and an empirical part – each with its own subchapters. The theoretical part summarizes and analyses the theoretical insights of educators, philosophers, and psychologists regarding the nature and importance of self-directed learn-ing in the preschool years. It also describes the developmental characteristics of 4–5-year-old children in relation to the possibilities for self-directed learning and examines a play-based class as an effective method for developing this skill. The empirical part provides the methodological foundation of the research, de-scribes the group of children before and after the pedagogical pilot activity, outlines the de-veloped assessment criteria, and analyses the children's actions, behaviour, and achieve-ments during play-based activities. It also presents a detailed description of the pedagogical process, the children's activities and self-expression, and includes an analysis of the ob-tained results along with the conclusions drawn. The research answered the main research question: self-directed learning in play-based activities can be promoted if children are provided with an appropriate environment, the opportunity to choose activities and materials according to their interests and develop-mental stage, and suitable support from the teacher. The structure of the Paper: introduction, two main parts with subchapters, conclu-sions, and a list of 49 literature and information sources (24 in foreign languages). The paper comprises 58 pages. Keywords: self-directed learning, play-based activity, preschool age, 4–5-year-old children, skills, independence, pedagogical process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70647
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV