5-6 gadus vecu bērnu vērtību un tikumu izpratnes veicināšana sociāli pilsoniskajā mācību jomā
Author
Grebenščikova, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Jekaterina Grebenščikova. 5-6 gadus vecu bērnu vērtību un tikumu izpratnes veicināšana sociāli pilsoniskajā mācību jomā Darba vadītāja. Mag.paed Jana Buboviča Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski pētīt 5-6 gadus vecu bērnu ieradumu veidošanas iespējas sociāli pilsoniskajā mācību jomā. Pētījuma jautājums. Kā regulāra vērtību un tikumu vērošana, veicināšana un nostiprināšana, izmantojot vecumam atbilstošas metodes, ietekmē 5–6 gadus vecu bērnu tikumisko vērtību izpratni sociāli pilsoniskajā mācību jomā? Pētījuma teorētiskajā daļā analizēts tikumiskās audzināšanas process pirmsskolā, 5-6 gadus vecu bērnu vērtību un tikumu izpratnes veicināšanas iespējas sociāli pilsoniskajā mācību jomā un metodes un paņēmieni vērtību un tikumu veicināšanā 5-6 gadus veciem bērniem Pētījuma empīriskajā daļā tiek izstrādāti bērnu prasmju novērošanas kritēriji un rādītāji, pēc kuriem sākotnēji tiek vērota bērnu izpratne par tikumiem un vērtībām, tālāk notiek izmēģinājumdarbība, kurai atlasītas dažādas metodes, lai šo bērnu izpratni paplašinātu un nostiprinātu, tad veikta atkārtota bērnu prasmju novērošana, salīdzināti abu novērojumu rezultāti un izdarīti secinājumi. Uz pētījuma jautājumu atbilde ir - regulāra vērtību un tikumu vērošana, veicināšana un nostiprināšana, izmantojot vecumam atbilstošas metodes, uzlabo 5–6 gadus vecu bērnu izpratni par tikumiskajām vērtībām, veicinot empātiju, sadarbību un atbildību sociāli pilsoniskajā jomā. Atslēgas vārdi: tikumi un vērtības, sociāli pilsoniskā mācību joma, 5-6 gadus veci bērni, situāciju analīzes, literārie tekstu analīze, darbs, daba, emocijas, savstarpējās attiecības. Darba apjoms: 42 lpp, 1 attēls, 3 tabulas, 40 literārie avoti, 12 pielikumi. Jekaterina Grebenscikova. Research aim: To theoretically and practically explore the possibilities for developing habits among 5–6-year-old children within the field of social and civic education. Supervisor: M.ed. Jana Bubovica Research question: How does the regular observation, encouragement and reinforcement of values and virtues, using age-appropriate methods, influence the understanding of moral values among 5–6-year-old children in the field of social and civic education? The theoretical part of the research analyses the process of implementing moral education at the preschool level, the opportunities for promoting the understanding of values and virtues among 5–6-year-old children in the context of social and civic education, as well as the appropriate methods and techniques for this age group. In the empirical part, observation criteria and indicators for assessing children’s skills were developed. Initially, children’s understanding of values and virtues was observed. This was followed by an intervention phase using various methods aimed at expanding and strengthening this understanding. Subsequently, a second round of observations was carried out, and the results of both were compared to draw conclusions. The answer to the research question is – regular observation, promotion, and reinforcement of values and virtues using age-appropriate methods improves the understanding of moral values in 5–6-year-old children, fostering empathy, cooperation, and responsibility. Keywords: virtues and values, social and civic education, 5–6-year-old children, situation analysis, literary text analysis, work, nature, emotions, interpersonal relationships. Scope of the thesis: 42 pages, 1 figure, 3 tables, 40 literary sources, 13 appendices.