• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sīkās motorikas attīstības ietekme uz 2 - 3 gadus vecu bērnu runas attīstību

Thumbnail
View/Open
299-108187-Zajarska_Inga_il23004.pdf (1.384Mb)
Author
Zajarska, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes 1.līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Pirmsskolas izglītības skolotājs” studente Inga Zajarska. Kvalifikācijas darba temats: “Sīkās motorikas attīstības ietekme uz 2 – 3 gadus vecu bērnu runas attīstību” Pētījuma mērķis: Teorētiski pētīt un empīriski pamatot jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu runas un sīkās motorikas attīstības saistību. Darba pirmajā nodaļā tiek iepazīstināts ar runas un sīkās motorikas jēdzienu, būtību, veidiem un funkcijām. Tiek vērsta uzmanība uz jaunākā pirmskolas vecuma bērnu personības attīstību pētot vecumposma likumsakarības un faktorus, kas to ietekmē. Šajā nodaļā tiek aprakstīta bērnu un pieaugušo sadarbība un pieaugušo pozitīvā parauga nozīmīgums. Otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, kā ar motorikas vingrinājumiem var veicināt 2-3 gadu vecu bērnu runas attīstību. Tika izvērtēts bērnu sīkās motorikas un runas prasmju līmenis pētījuma sākumā, un pētījuma beigās. Runas prasmju attīstība tika sekmēta ar sīkās motorikas palīdzību un veikta salīdzinoša analīze. Empīriskajā daļā tika meklēta atbilde uz pētījuma jautājumu: kādi sīkās motorikas vingrinājumi palīdz attīstīties bērna runai? Ņemot vērā izvirzītos nosacījumus, bērnu runas prasmes tiks sekmētas, ja bērniem būs iespēja iesaistīties dažādās rotaļās un spēlēs, kas attīstīs sīko pirkstu muskulatūru un ja skolotāja ar cieņu un izpratni izturēsies pret bērnu rotaļām, veicinās bērnu sadarbību, novērsīs iespējamos konfliktus. Atslēgas vārdi: sadarbība, sadarbības prasmes, runa, sīkā motorika, rotaļa. Kvalifikācijas darba apjoms ir 59 lpp, darbā iekļautas 6 tabulas, 4 attēli, 3 pielikumi. Izmantoti 37 informācijas avoti.
 
Author of the Qualification work: Inga Zajarska, a student of the 1 st level vocational higher education study programme “pre-school education teacher” of the Faculty of Education Sciences and psychology of the University of Latvia. Subject of the Qualification work: impact of small motor development on speech development of 2 - to 3-year-olds Objective of the study: to study theoretically and empirically justify the relationship between speech and small motor development of younger pre-school children. The first chapter of the work introduces the concept, nature, types and functions of speech and small motor. Attention is being drawn to the development of the personality of younger pre school children by studying the legacy of old age and the factors affecting it. This chapter describes the cooperation between children and adults and the importance of the positive role of adults. The second chapter carried out the empirical study of how motor exercise can contribute to the speech development of 2 - to 3-year-olds. The level of small motor and speech skills of children at the beginning of the study and at the end of the study were evaluated. The development of speech skills was facilitated by small motor and peer analysis. In the empirical part, the question of the study confirmed: What small motor exercises help a child's speech develop? Taking into account the stipulated conditions that children's speech skills will be promoted, if children have the opportunity to engage in different games and games that develop the tiny finger muscle and if the teacher treats children's play with Kind regard and awareness, promote child co-operation, prevent potential conflicts. Keywords: collaboration, collaboration skills, speech, tiny motor, play. The qualification job is 59 pp, the job includes 6 tables, 4 images, 3 attachments. 37 sources of information have been used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70652
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV