dc.contributor.advisor | Buboviča, Jana | |
dc.contributor.author | Šalājeva, Edīte | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2025-06-28T01:04:25Z | |
dc.date.available | 2025-06-28T01:04:25Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | 108200 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70659 | |
dc.description.abstract | Darba autore: Edīte Šalājeva. Darba nosaukums: Skaitļa sastāva apgūšana pirmsskolā, izmantojot pasakas 3 -4 gadīgiem bērniem. Pētījuma mērķis: Teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt pasakas izmantošanas iespējas skaitļu sastāva apgūšanai 3–4 gadus veciem bērniem. Pētījuma priekšmets: 3 – 4 gadus vecu bērnu skaitļu sastāva apgūšana. Pētījuma objekts: pirmsskolas pedagoģiskais process. Pētījuma uzdevumi: 1.Pētīt pedagoģisko un pedagoģiski psiholoģisko literatūru par matemātikas prasmēm un pasaku pielietošanu pirmsskolas pedagoģiskā procesā. 2.Pētīt 3 – 4 gadus vecu bērnu attīstības īpatnības. 3.Empīriski pārbaudīt pasaku izmantošanas efektivitāti skaitļu sastāva apgūšanai 3–4 gadus veciem bērniem. 4.Apkopot pētījuma rezultātus un izstrādāt ieteikumus par pasaku izmantošanu 3 - 4 gadus veciem bērniem skaitļu apguves sekmēšanai. Pētījuma metodes: Teorētiskās metodes: literatūras analīze; empīriskās metodes - pedagoģiskā novērošana, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījuma bāze: privātā pirmsskolas izglītības iestāde X., Jelgavā, 11 bērni. Darba apjoms: 35 lpp.; 6 tabulas un 12 attēli; 34 izmantotās literatūras avoti; 8 pielikumi. Pirmajā darba nodaļā - teorētiskajā daļā, pētot un analizējot Krastiņas un Draviņas, Odiri, Krastiņas, Andersones un Menča, Šponas, kā arī citu pedagogu un psihologu literatūru, raksturots matemātisko zināšanu, prasmju un apguves jēdziens un definīcija 3 – 4 gadus veciem bērniem. Analizētas matemātisko prasmju apgūšanas metodes un pieejas. Vērtēta pasakas nozīme bērnu uzmanības pievēršanai matemātisku jēdzienu atpazīšanā, raksturošanā un sadzīvisku situāciju pielietošanā. Analizēta skaitļa sastāva veidošanās prasmju attīstība. Otrajā darba nodaļā - empīriskajā daļā veikta 3 – 4 gadīgu bērnu novērošana, kuras laikā novērtētas bērnu matemātiskās prasmes un zināšanas. Vērtējums veikts, balstoties uz darba autores izvirzītajiem matemātisko prasmju vērtēšanas kritērijiem pēc skalas SA (sācis apgūt), T (turpina apgūt), A (apguvis), AP (apguvis padziļināti). Pedagoģiskās izmēģinājuma darbības laikā vērtēta prasmju līmeņu izmaiņu dinamika. Secināts, ka pasakās, kurās pielietoti ne tikai skaitļu sastāva jēdzieni, bet arī sadzīviskas problēmu risināšanas ar ciparu un skaitļu palīdzību, būtiskāk spēj ietekmēt bērnu izaugsmes līmeni. Atslēgas vārdi: skaitļa sastāvs; ciparu pasakas; matemātiskās prasmes. | |
dc.description.abstract | Work author: Edīte Šalājeva. Work title: Exploring numbers through fairy tales for 3-4 year old preschoolers. Purpose of the research: To theoretically investigate and practically test the possibilities of using fairy tales for learning the composition of numbers in 3 – 4 year-old children. Subject matter of the research: Learning the composition of numbers in 3 – 4 year old children. Object of the research: Preschool pedagogical process. Tasks: 1.To study the pedagogical and pedagogical-psychological literature on mathematical skills and the use of fairy tales in the preschool pedagogical process. 2.To study the developmental characteristics of 3 – 4 year old children. 3.To empirically test the effectiveness of using fairy tales for learning the composition of numbers in 3 – 4 year old children. 4.To summarize the results of the study and develop recommendations for using fairy tales for 3 – 4 year old children to promote the learning of numbers. Research methods: Theoretical methods: literature analysis; empirical methods - pedagogical observation, pedagogical experimentation. Research base: private preschool educational institution X., Jelgava, 11 children. Amount of work: 35 p.; 8 tables and 12 images; 34 units of literature used; 8 appendixes. In the theoretical part, by studying and analyzing the works of such authors as Krastiņa and Draviņa, Odiri, Krastiņa, Andersone and Mencis, Špona, as well as the literature of other educators and psychologists, the concept and definition of mathematical knowledge, skills and acquisition for 3-4 year old children are described. Methods and approaches to acquiring mathematical skills are analyzed. The importance of fairy tales for drawing children's attention to the recognition, characterization and application of mathematical concepts in everyday situations is assessed. In the empirical part, observation of 3-4 year old children was carried out, during which the children's mathematical skills and knowledge were assessed. The assessment was carried out based on the criteria for assessing mathematical skills set by the author of the work according to the scale of four stages of development. During the pedagogical pilot activity, the dynamics of changes in skill levels were assessed. It was concluded that fairy tales, which use not only the concepts of number composition, but also everyday problem solving with the help of numbers and figures, are able to significantly influence the level of children's growth. Keywords: number composition; number tales; mathematical skills. | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Izglītības zinātnes | |
dc.subject | skaitļa sastāvs | |
dc.subject | ciparu pasakas | |
dc.subject | matemātiskās prasmes | |
dc.subject | pedagoģija | |
dc.title | Skaitļa sastāva apgūšana pirmsskolā, izmantojot pasakas 3 -4 gadīgiem bērniem | |
dc.title.alternative | Exploring numbers through fairy tales for 3-4 year old preschoolers | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |