Piecus līdz septiņus gadus vecu bērnu izpratnes veidošana par skaitļu sastāvu
Author
Plotniece, Nataļja
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: Piecus līdz septiņus gadus vecu bērnu izpratnes veidošana par skaitļu sastāvu. Darba autore: Nataļja Plotniece. Darba vadītāja. Mag. paed. Jana Buboviča. Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski pētīt piecus līdz septiņus gadus vecu bērnu izpratnes veicināšana un nostiprināšana par skaitļu sastāvu 10 apjomā. Pētījuma teorētiskajā daļā ir raksturotas pedagoģiskās, psiholoģiskās un metodiskās literatūras atziņas par piecus līdz septiņus gadus vecu bērnu matemātisko priekšstatu un nostiprināšanu par skaitu un skaitļu sastāvu. Vispirms dots matemātisko prasmju vispārējs raksturojums, tad 5-7 gadus vecu bērnu vispārējās attīstības likumsakarības pētāmās problēmas aspektā, raksturotas arī metodes un paņēmieni skaitļa sastāva izpratnes veicināšanai. Pētījuma empīriskajā daļā tiek veikta sākotnējā un atkārtotā bērnu prasmju novērošana pēc darba autores izstrādātajiem kritērijiem. Pēc sākotnējās vērošanas un secinājumiem tiek atlasītas un realizētas konkrētas metodes, kurās bērni uzlabo izpratni par skaitļu sastāvu dažādos variantos. Nobeigumā abu novērošanu rezultāti tiek salīdzināti un izdarīti secinājumi. Secināts, ka uz pētījuma jautājumu var atbildēt apstiprinoši. Atslēgas vārdi: matemātiskās prasmes, skaitļu rinda, skaitļu secība, skaitļu kopas, skaitļu sastāvs. Darba apjoms: 39 lpp., 23 attēli, 2 tabulas, 46 literārie avoti, 2 pielikumi. Natalja Plotniece. Developing number composition understanding in children aged five to seven. Supervisor: Mag.paed. Jana Buboviča Research aim: To theoretically and practically investigate the promotion and reinforcement of five- to seven-year-old children's understanding of number composition within the range of 10. Research question: Is the promotion of understanding of number composition within the range of 10 successful if: - the teacher regularly uses practical and effective teaching methods and techniques, - encourages critical thinking and independence. The theoretical part of the research describes pedagogical, psychological, and methodological findings from literature regarding the development and reinforcement of mathematical concepts and number composition in children aged five to seven. Initially, a general characterization of mathematical skills is provided, followed by an exploration of developmental regularities in children aged 5–7 relevant to the research problem, along with a description of methods and techniques for promoting understanding of number composition. In the empirical part of the research, initial and repeated observations of children's skills are conducted based on criteria developed by the author. Based on the initial observations and conclusions, specific methods are selected and implemented to help children improve their understanding of number composition in various contexts. The final results of the observations are compared and conclusions drawn. It is concluded that the research question can be answered in the affirmative. Keywords: mathematical skills, number sequence, numerical order, number sets, number composition. Scope of work: 39 pages, 23 images, 2 tables, 46 literary sources, 2 appendixes.