• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2-3 gadus vecu bērniem pašapkalpošanās prasmju veicināšana rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-108565-Kuzmina_Nadezda_nk23004.pdf (1.228Mb)
Author
Kuzmina, Nadežda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Nadezda Kuzmina Darba nosaukums: 2-3 gadus vecu bērniem pašapkalpošanās prasmju veicināšana rotaļās Pētījuma mērķis: Izzināt un izpētīt pašapkalpošanās prasmju veicināšanu 2-3 gadu vecuma bērniem rotaļās. Kvalifikācijas darbs sastāv no 2 daļām. Pirmajā daļa analizēta pedagoģiska un psiholoģiska literatūra par bērnu agrīno attīstību, īpaši apskatot pašapkalpošanās prasmes un rotaļu nozīmi to vecināšanai. Arī tiek apskatītas bērna attīstības īpatnības vecumā no 2 līdz 3 gadiem. Otrajā daļā darba autore veica pedagoģiskos novērojumus pirmsskola izglītības iestādē, analizējot bērnus pēc dotiem kritērijiem, un to izmaiņas pēc rotaļām. Pētījumā iekļauti 4 rotaļas pašapkalpošanās prasmju uzlabošanai. Pētījuma rezultāti parāda, ka rotaļas, kas ir vērstas uz pašapkalpošanās situāciju modelēšanu, pozitīvi ietekmē bērnu velmi darboties patstāvīgi, veicina atbildības sajutu un nostiprina iemaņas. Šīs aktivitātes palīdzēja bērniem no 2 līdz 3 gadu veciem bērniem veicināt pašapkalpošanās prasmes izmantojot rotaļas. Darba apjoms: 36 lpp., 4 tabulas, 2 attēli, 2 pielikumi, 32 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: agrīnais vecumposms, rotaļas, pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola
 
Author: Nadezda Kuzmina Title: Promoting self-care skills in 2-3 year old children through play Aim of the study: To explore and investigate the promotion of self-care skills in play for 2-3 year olds. The qualification work consists of 2 parts. The first part analyses the pedagogical and psychological literature on early childhood development, looking in particular at self-care skills and the role of play in fostering them. Also, the characteristics of child development between the ages of 2 and 3 years are discussed. In the second part of the work, the author made pedagogical observations in a pre-school educational institution, analysing children according to given criteria, and their changes after play. The study included 4 plays for improving self-care skills. The results of the study show that the games aimed at modelling self-service situations have a positive impact on children's ability to act very independently, promote a sense of responsibility and strengthen skills. These activities helped children aged 2 to 3 to develop self-care skills and social interaction. The work consists of 36 pages, 4 tables, 2 figures, 2 annexes, 32 references. Key words: early years, play, self-care skills, preschool  
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70744
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV