3-4 gadīgu bērnu jaunrades veicināšana tehnoloģiju mācību jomā
Author
Graudumniece, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Maija Graudumniece Kvalifikācijas darba vadītāja: Dr. paed. Antra Randoha Darba temats: 3–4 gadīgu bērnu jaunrades veicināšana tehnoloģiju mācību jomā Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt jaunrades veicināšanas iespējas tehnoloģiju mācību jomā bērniem vecumā no 3 līdz 4 gadiem. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par bērnu jaunrades būtību, tās attīstību un tehnoloģiju mācību jomas specifiku pirmsskolas izglītībā. Tiek aplūkoti arī radošuma veicināšanas aspekti, kas saistīti ar bērna zinātkāri un pedagoga lomu. Empīriskajā daļā veikts pētījums ar mērķi noskaidrot, kādi pedagoģiskie paņēmieni veicina 3–4 gadīgu bērnu jaunradi tehnoloģiju mācību jomā. Pētījumā tika novērtētas bērnu radošās prasmes piecos kritērijos, kas balstīti uz spēju izrādīt zinātkāri, pārvarēt nedrošību, eksperimentēt ar materiāliem, radīt idejas un tās īstenot. Tika izstrādātas un īstenotas septiņas mācību aktivitātes, kuru rezultātā konstatēts, ka bērniem, kuriem tika nodrošināta radoša, daudzveidīga un atbalstoša vide, attīstījās gan interese par jaunrades procesiem tehnoloģiju jomā. Kvalifikācijas darba apjoms: 54 lappuses. Darbā iekļautas 7 tabulas, 9 attēli un izmantoti 25 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: jaunrade, radošums, inovācijas, tehnoloģijas, patstāvība, atbalsts. Author of the Qualification Paper: Maija Graudumniece Supervisor of the Qualification Paper: Dr. paed. Antra Randoha Title of the Paper: Promoting the creativity of 3–4-year-old children in the field of technology education. The aim of the qualification paper is to theoretically analyse and practically explore opportunities for promoting creativity in the field of technology education for children aged 3 to 4 years. The paper consists of two parts – theoretical and empirical. The theoretical part analyses pedagogical and psychological literature on the nature and development of children's creativity, as well as the specifics of the technology education field in preschool education. It also examines aspects of fostering creativity, including children's curiosity and the teacher's role. The empirical part presents a study aimed at identifying which pedagogical techniques promote creativity in 3–4-year-old children within technology education. The children's creative skills were assessed using five criteria: ability to show curiosity, overcome insecurity, experiment with materials, generate ideas, and implement them. Seven learning activities were developed and implemented. The results show that children who were provided with a creative, diverse, and supportive environment demonstrated increased interest in creative processes within the field of technology. Length of the qualification paper: 54 pages. The paper includes 7 tables, 9 figures, and 25 sources of literature. Keywords: creativity, innovation, technology, independence, support.