Vienaudžu mācīšanās stratēģijas izpratnes padziļināšanai un prasmju pilnveidošanai fizikā vidusskolā – pāreja no pasīvas klausīšanās uz aktīvu domāšanu
Author
Ziļickis, Imants
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Cinīte, Ilva
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis ir apkopot un izvērtēt pieredzi par vienaudžu mācīšanās metožu izmantošanu vidusskolas fizikas mācību kursā, lai skolēnus stundas norisē iesaistītu aktīvi, un tādējādi veicinātu fizikas izpratnes padziļināšanu un prasmju pilnveidošanu, kā arī attīstītu skolēnu radošās un sadarbības prasmes. Tika izmantotas šādas metodes: projektu metode, galerijas metode, vienaudžu instrukcija un vienaudžu apmācība. Metodes tika realizētas 8 mācību stundās “Fizika I” tematos “Līdzstrāva” un “Elektromagnētisms”. Rezultāti liecina, ka izmantotās metodes paaugstināja skolēnu iesaisti, veicināja dziļāku tematu izpratni un attīstīja sadarbības prasmes, taču to īstenošana prasīja rūpīgāku laika plānošanu un pārdomātu vērtēšanas pieeju. Apskatītajā periodā samazinājās nesekmīgo skolēnu skaits un palielinājās to skolēnu īpatsvars, kuri saņēma vērtējumu virs 4. Projektu ietvaros skolēni patstāvīgi veica padziļinātu izpēti ārpus mācību programmas robežām, un augstie vērtējumi, kā arī darba kvalitāte liecināja par veiksmīgu sadarbību grupās. Pieredzes darbs ir latviešu valodā, tam ir 40 lappuses, darbā iekļautas 3 tabulas, 32 literatūras avoti, 3 pielikumi. The aim of the work is to summarize and evaluate the experience of using peer learning methods in a high school physics course in order to actively involve students in the lesson, and thus promote deepening of understanding of physics and improvement of skills, as well as develop students' creative and collaborative skills. The following methods were used: Project-Based Learning, Gallery Walk, Peer Instruction and Peer Tutoring. The methods were implemented in 8 lessons of “Physics I” on the topics “Direct Current (DC)” and “Electromagnetism”. The results show that the methods used increased student engagement, promoted deeper understanding of topics, and developed collaboration skills, but their implementation required more careful time planning and a thoughtful assessment approach. During the period under review, the number of unsuccessful students decreased and the proportion of students who received a grade above 4 increased. Within the framework of the projects, students independently conducted in-depth research outside the curriculum, and the high grades, as well as the quality of work, indicated successful collaboration in groups. A thesis is in Latvian, has 40 pages, includes 3 tables, 32 literature sources, and 3 appendices.