Atgriezeniskās saites ietekme uz 7. klašu skolēnu mācīšanās rezultātiem angļu valodas apguvē
Author
Jakubaņeca, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs pēta atgriezeniskās saites ietekmi uz 7. klases skolēnu mācību rezultātiem angļu valodas apguvē. Diplomdarba autore, strādājot vienā no Rīgas pašvaldības skolām, ir secinājusi, ka bieži vien stundas tiek pabeigtas ar jaunā mācību satura pielietošanu uzdevumos, taču atgriezeniskā saite skolēniem par stundā izvirzīto mērķi netiek sniegta. Līdz ar to ne skolotāja, ne skolēni nesaprot vai stundā izvirzītais mērķis tika sasniegts, kā skolēniem veicās un kāds būtu nākamais solis mācību procesā. Šī problēma rada trūkumu jēgpilnās mācību pieredzes veidošanā. Izprotot atgriezeniskās saites nozīmi mācību procesa uzlabošanā un skolēnu motivācijas, kā arī pašvadītas mācīšanas attīstībā, diplomdarba autore nolēma izpētīt, kā atgriezeniskā saite ietekmē 7. klases skolēnu mācību rezultātus angļu valodas stundās. Pētījumā tiek analizēti dažādi atgriezeniskās saites veidi, kas veicina skolēnu izpratni par apgūstamo vielu, uzlabo viņu valodas prasmes un palielina viņu motivāciju mācīties, attīsta pašvadītu mācīšanos. Diplomdarba autore pielieto praksē vairākus atgriezeniskās saites sniegšanas veidus un analizē to efektivitāti, balstoties uz skolēnu aptaujām par atgriezeniskās saites ietekmi uz viņu mācību procesu, kā arī skolotājas novērojumiem angļu valodas stundās. Pētījuma rezultāti liecina, ka skolēnu pašvērtējums un savstarpējā atgriezeniskā saite būtiski veicina mācīšanās rezultātu uzlabošanos angļu valodas apguvē, jo šajos procesos skolēni ir aktīvi iesaistīti un vairāk reflektē par savu sniegumu. Savukārt skolotāja sniegtā atgriezeniskā saite visai klasei, kā arī individuālā atgriezeniskā saite neuzrādīja nozīmīgu ietekmi uz skolēnu izaugsmi, jo šajās situācijās skolēni pārsvarā palika pasīvi un nespēja pilnvērtīgi izmantot sniegto informāciju. Šo rezultātu var skaidrot ar nepieciešamību mainīt skolotāja atgriezeniskās saites sniegšanas veidu, padarot to interaktīvāku un iesaistošāku, lai arī šie veidi kļūtu efektīvāki un veicinātu skolēnu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Atslēgvārdi: atgriezeniskā saite, formatīvā vērtēšana, mācīšanās rezultāti, mācību process, pašvadīta mācīšanās. The Diploma Paper examines the impact of feedback on the learning outcomes of 7th grade students in English language acquisition. Based on experience working at one of Riga’s municipal schools, the author of Diploma Paper has observed that lessons often conclude with students applying new content in exercises. However, feedback regarding the lesson's objectives is not always provided. As a result, neither the teacher nor the students fully understand whether the lesson’s goals have been achieved, how well the students performed, or what the next step in the learning process should be. This issue hinders the development of meaningful learning experiences. Recognizing the importance of feedback in enhancing the learning process, increasing student motivation, and fostering self-regulated learning, the author of the Diploma Paper decided to investigate how feedback affects the academic performance of 7th grade students in English lessons. The author of the Diploma Paper analyses various types of feedback that improve students’ understanding of the material, enhance their language skills, boost their motivation to learn, and develop their ability to learn independently. The author of the Diploma Paper implements different feedback types in practice and evaluates their effectiveness based on student surveys regarding the impact of feedback on their learning experience, as well as the teacher’s observations during English lessons. The research results indicate that student self-assessment and peer feedback significantly contribute to improving learning outcomes in the English language acquisition, as these processes actively involve students and encourage them to reflect more on their performance. In contrast, teacher-provided feedback to the whole class, as well as individual feedback, did not show a significant impact on student progress, as students mostly remained passive and did not manage to make effective use of the information provided. These results suggest a need to change the way teacher feedback is delivered, making it more interactive and engaging, so that these types of feedback can also become more effective and promote students’ active participation in the learning process. Keywords: feedback, formative assessment, learning outcomes, learning process, self-regulated learning.