Digitālu mācību materiālu izstrāde un aprobācija latviešu valodas kā svešvalodas personalizētai apguvei pieaugušajiem pamata līmenī
Author
Mestere, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Daniela, Linda
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Atšķirībā no iepriekš dominējošās latviešu valodas kā otrās valodas didaktikas ar krievu valodu kā starpniekvalodu, pēc iestāšanās Eiropas Savienībā radās nepieciešamība attīstīt arī latviešu valodas kā svešvalodas teoriju un praksi. Šobrīd izdotie mācību līdzekļi nenodrošina personalizētu pieeju un lielākoties ir bez starpniekvalodas, kas apgrūtina to patstāvīgu lietošanu un prasa skolotāja atbalstu. Saskaņā ar maģistra darba mērķi autore Laura Mestere izstrādāja un aprobēja vairāk nekā 70 digitālus mācību materiālus personalizētai latviešu valodas kā svešvalodas apguvei pieaugušajiem pamata līmenī. Kvazieksperimentā piedalījās 6 pieaugušie, kuri apguva latviešu valodu A1 līmenī 4 mēnešus. Pētījuma rezultāti pierādīja, ka izstrādātie digitālie mācību materiāli nodrošināja mācību mērķu sasniegšanu, personalizētu pieeju un pozitīvu mācību pieredzi katram studentam. Unlike the previously dominant methodology for teaching Latvian as a second language, which utilized Russian as an intermediary language, Latvia’s accession to the European Union created the need to develop both the theoretical and practical foundations for teaching Latvian as a foreign language. Currently available teaching materials do not support a personalized approach and are mostly designed without an intermediary language, which complicates their independent use and necessitates teacher support. In line with the objectives of her master’s thesis, the author Laura Mestere developed and piloted more than 70 digital learning materials aimed at personalized Latvian language acquisition for adult learners at the beginner level. A quasi-experimental study was conducted with six adult participants who studied Latvian at the A1 level over a period of four months. The results of the study demonstrated that the digital materials supported the achievement of learning goals, ensured a personalized approach, and provided a positive learning experience for each learner.