• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Āra nodarbības kā līdzeklis 4–5 gadus vecu bērnu atbildības kā vērtības attīstīšanā

Thumbnail
View/Open
299-108727-Abramova_Santa_sa23003.pdf (1.409Mb)
Author
Abramova, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Oļesika, Alise
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Santa Abramova Darba veids: Kvalifikācijas darbs Pētījuma mērķis: ir izpētīt āra nodarbību nozīmi atbildības attīstībā 4-5 gadus veciem bērniem. Pētījuma jautājums: Kā ārā nodarbības var veicināt bērnos tādu vērtību veidošanos, kā atbildība? Teorētiskajā daļā, balstoties uz analizēto zinātnisko un pedagoģisko literatūru, apskatīti trīs būtiski aspekti, kas saistīti ar bērnu atbildības veidošanos un attīstību. Pirmajā nodaļā "Atbildība kā vērtība" analizēta atbildības būtība, tās nozīme kā personības attīstības. Otrajā nodaļā "Āra nodarbību pozitīvā ietekme uz 4–5 gadus vecu bērnu attīstību" aplūkota āra vides nozīme bērnu fiziskās, kognitīvās un sociāli emocionālās attīstības kontekstā, īpaši izceļot tās potenciālu vērtību audzināšanā. Trešajā nodaļā "Vērtību audzināšana caur praktisko darbību 4–5 gadu vecumā" uzsvērta praktiskās darbības nozīme vērtību – īpaši atbildības – apguvē šajā vecumposmā, akcentējot, ka reālās dzīves situācijas un aktīva līdzdalība veicina bērnu spēju izprast un pielietot vērtības ikdienas uzvedībā. Darba empīriskajā daļā veikts pētījums par āra nodarbību nozīmi 4–5 gadus vecu bērnu atbildības attīstībā. Tika izstrādāts pētījuma plāns, kurā definēti mērķi, uzdevumi un metodoloģija. Pētījuma laikā tika organizētas piecas mērķtiecīgas āra nodarbības, kuru saturs bija vērsts uz personīgās, sociālās un akadēmiskās atbildības aspektu stiprināšanu. Pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības tika veikta bērnu novērošana, lai konstatētu izmaiņas viņu uzvedībā un atbildības izpausmēs, piemēram, spējā uzņemties atbildību par savu rīcību, ievērot noteikumus un pabeigt uzdevumus. Turklāt tika veikta pirmsskolas pedagogu aptauja, lai noskaidrotu viņu pieredzi, viedokli un novērojumus par āra nodarbību efektivitāti bērnu atbildības veidošanā. Iegūtie dati analizēti un salīdzināti ar teorētiskajā daļā izklāstītajiem secinājumiem, sniedzot dziļāku izpratni par āra vides un praktiskās darbības nozīmi vērtību audzināšanas procesā pirmsskolā. Kvalifikācijas darbā: 45.lpp., 4. tabulas, 14. attēli, 39. avoti, 3. pielikumi. Atslēgas vārdi: atbildība, āra nodarbības, pirmsskola, vērtība.
 
Author of the paper: Santa Abramova Type of work: Qualification paper Research aim: To explore the significance of outdoor activities in the development of responsibility in 4–5-year-old children. Research question: How can outdoor activities promote the development of values such as responsibility in children? In the theoretical part, based on the analysis of scientific and pedagogical literature, three essential aspects related to the development of children's sense of responsibility are examined. The first chapter, "Responsibility as a Value", analyzes the essence of responsibility and its manifistations. The second chapter, "The Positive Impact of Outdoor Activities on the Development of 4–5-Year-Old Children", explores the role of the outdoor environment in children's physical, cognitive, and socio-emotional development. The third chapter, "Value Education Through Practical Activities at the Age of 4–5", highlights the importance of hands-on experiences in acquiring values—especially responsibility—at this age, emphasizing that real-life situations and active participation foster children’s ability to understand and apply values in everyday behavior. The empirical part of the paper presents a study on the role of outdoor activities in fostering responsibility among 4–5-year-old children. A research plan was developed, outlining the objectives, tasks, and methodology. During the study, five targeted outdoor activities were organized, focusing on strengthening aspects of personal, social, and academic responsibility. After the pedagogical trial, observations were conducted to identify changes in children's behavior and manifestations of responsibility—for example, their ability to take responsibility for their actions, follow rules, and complete tasks. Additionally, a survey of preschool teachers was conducted to gather insights into their experiences, opinions, and observations regarding the effectiveness of outdoor activities in cultivating responsibility in children. The obtained data were analyzed and compared with the conclusions drawn in the theoretical part, providing a deeper understanding of the role of the outdoor environment and practical activities in value education in preschool. The qualification paper includes: 45 pages, 4 tables, 14 figures, 39 sources, 3 appendices. Keywords: outdoor activities, preschool, responsibility, value.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70807
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV