6 un 7 gadus vecu bērnu sociāli emocionālā gatavība skolas gaitu uzsākšanai
Author
Brokāne, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: 6 un 7 gadus vecu bērnu sociāli emocionālā gatavība skolas gaitu uzsākšanai. Kvalifikācijas darba mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt 6 un 7 gadus vecu bērnu sociāli emocionālo prasmju veicinošus paņēmienus, kas var palīdzēt veiksmīgai skolas gaitu uzsākšanai, un izstrādāt bērnu sociāli emocionālo attīstību veicinošu paņēmienu kopumu vecākiem un pirmsskolas 3.vecumposma skolotājiem. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām. Teorētiskajā daļā analizēta literatūra un avoti par sociāli emocionālās attīstības būtību un īpatnībām, kas raksturīgas 6 un 7 gadus veciem bērniem. Skaidrota sociāli emocionālās attīstības nozīme, uzsākot skolas gaitas, un pirmsskolas pedagoga profesionālās darbības un vecāku nozīmīgā loma, gatavojot bērnu pārejai no pirmsskolas uz skolas vidi. Empīriskajā daļā tiek veikts pētījums, aprakstīta tā gaita un analizēti iegūtie rezultāti. Pētījums tiek veikts pirmsskolas izglītības iestādē X un tajā piedalās 15 bērni vecumā no 6-7 gadiem. Lai novērtētu 6 un 7 gadus vecu bērnu sociāli emocionālo gatavību skolas gaitu uzsākšanai, tiek veikta bērnu vērošana un prasmju izvērtējums pirms un pēc pedagoģiskā izmēģinājuma darbības. Balstoties uz izmēģinājuma darbībā praktiski pielietotajiem paņēmieniem, darba noslēgumā ir izstrādāts sociāli emocionālo attīstību veicinošu metodisko paņēmienu kopums, kā rekomendācija bērnu vecākiem un pedagogiem. Kvalifikācijas darba apjoms: 50 lapaspuses, 12 tabulas, 4 attēli, 26 literatūras un avotu vienības, 9 pielikumi Atslēgas vārdi: sociāli emocionālā attīstība, sociāli emocionālās prasmes, sociāli emocionālo prasmju attīstīšana, 6 - 7 gadus veci bērni, pāreja no pirmsskolas un sākumskolu Title of the qualification thesis: Social and Emotional Readiness of 6- and 7-year-old Children for School Commencement. Objective of the qualification thesis: To theoretically explore and practically test methods that promote the social and emotional skills of 6- and 7-year-old children, which can help in the successful start of school; and to develop a set of methods for parents and teachers of the 3rd age group of preschool that promote the children's social and emotional advancement. The qualification thesis consists of two parts. The theoretical part analyzes literature and sources on the nature and peculiarities of 6- and 7-year-old children's social and emotional development characteristics. The author of the thesis explains the importance of social and emotional development when starting school, as well as a preschool teacher's professional activities and parents' vital role in preparing a child for the transition from preschool to a school environment. The empirical part consists of a study; the author describes its course and analyzes the obtained results. The study was conducted in preschool educational institution X, and 15 children aged 6-7 participated. To gauge the social and emotional readiness of 6- and 7-year-old children to start school, the children were observed, and their skills were assessed before and after the pedagogical pilot activity. Based on the methods practically applied during the pilot activity, a set of methodological techniques promoting social and emotional development was developed as a recommendation for parents and teachers. The volume of the qualification work: 50 pages, 12 tables, 4 images, 26 units of literature and sources, 9 appendices. Keywords: social and emotional development, social and emotional skills, development of social and emotional skills, 6-7-year-old children, transition from preschool to primary school.