• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Piederības izjūtas veicināšana sākumskolā

Thumbnail
View/Open
299-108972-Kovalcuka_Sabine_st21036.pdf (1.076Mb)
Author
Kovaļčuka, Sabīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura tēma ir “Piederības izjūtas veicināšana sākumskolā”. Darba mērķis ir izpētīt skolēnu piederības izjūtas veicināšanas iespējas sākumskolā un izstrādāt metodiskos ieteikumus skolotājiem. Teorētisko daļu veido nodaļas par piederības izjūtas jēdziena skaidrojumu izglītības kontekstā, tās nozīmi skolēna emocionālajā, sociālajā un akadēmiskajā attīstībā, kā arī vecumposma īpatnībām un skolotāja lomu piederības izjūtas veidošanā. Tiek apskatītas arī metodes un paņēmieni, un pieejas, kas veicina piederības izjūtu skolēnos. Empīriskajā daļā aprakstītas detalizētas pētījumā izmantotās metodes – datu iegūšana, izmantojot strukturētas intervijas ar pieciem sākumskolas skolotājiem. Datu analīzei izmantota kvalitatīvā satura analīze. Pētījuma rezultāti atklāj, ka piederības izjūtas veidošanos skolēnos veicina pozitīvas attiecības klasē, droša vide, skolotāja empātija un skolotāja sociāli emocionālās prasmes. Piederības izjūtu veicinošie faktori ir pozitīvas klases vides veidošana, skolēnu individuālo vajadzību ievērošana, kopīgas tradīcijas, ikdienas rutīna, klases noteikumi, sadarbība ar vecākiem un kopīgi pasākumi. Piederības izjūtu var veicināt ar grupu darbiem, kooperatīvo mācīšanos, spēlēm, sociāli emocionālās mācīšanās metodēm un, sniedzot skolēniem iespēju pieņemt lēmumus. Skolotāji uzsver, ka nozīme ir arī pozitīvai atgriezeniskai saitei. Autore secina, ka skolotājam ir svarīga loma, radot piederības izjūtu skolēnos, un izstrādā metodiskos ieteikumus šī mērķa sasniegšanai. Darbs sastāv no: ievada, četrām nodaļām, apakšnodaļām, secinājumiem, metodiskajiem ieteikumiem, bibliogrāfijas un pielikumiem. Kopējais lapaspušu skaits – 57, izmantoto literatūras un avotu skaits – 70, attēlu skaits – 2, tabulu skaits – 10, pielikumu skaits – 12. Atslēgas vārdi: piederības izjūta, piederības veicināšana, sākumskola, skolēns, skolotājs, metodes.
 
The Bachelor's theme is “Fostering school belonging in primary school”. The aim of the work is to explore possibilities for promoting pupils' sense of belonging in primary school and to develop methodological recommendations for teachers. The theoretical part consists of chapters on the interpretation of the concept of a sense of belonging in the context of education, its role in the emotional, social and academic development of the pupil, as well as the peculiarities of the old age stage and the role of the teacher in forming a sense of belonging. Pedagogical methods and techniques, and approaches that promote a sense of belonging in pupils are also considered. The empirical part describes in detail the methods used in the study – data collection using structured interviews with five primary school teachers. Qualitative content analysis has been used for data analysis. The results of the study reveal that the development of a sense of belonging in students is promoted by positive relationships in the classroom, a safe environment, teacher empathy and teacher socio-emotional skills. Factors that promote a sense of belonging are the creation of a positive classroom environment, respect for students’ individual needs, shared traditions, daily routines, class rules, cooperation with parents and joint events. A sense of belonging can be promoted through group work, cooperative learning, games, socio-emotional learning methods and by providing students with the opportunity to make decisions. Teachers emphasize that positive feedback is also important. The author concludes that the teacher plays an important role in creating a sense of belonging in students and develops methodological recommendations for achieving this goal. The work consists of introductory, four chapters, sub-chapters, conclusions, methodological recommendations, bibliographies, and attachments. Total number of pages – 57, number of literature and sources used – 70, number of images – 2, number of tables – 10, number of appendices – 12. Keywords: sense of belonging, fostering belonging, primary school, student, teacher, methods.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70854
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV