Didaktisko spēļu izmantošana matemātisko prasmju apguvei 2-3 gadus veciem bērniem
Author
Zaretoka, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski un praktiski pētīt 2-3 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju attīstību, izmantojot didaktiskās spēles. Pētījumā piedalījās 14 pirmsskolas vecuma bērni. Darba autore izvirzīja pētījuma jautājumu: “Kā izmantojot didaktiskās spēles sekmējam matemātisko prasmju attīstību 2-3 gadus veciem bērniem?” Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskā un empīriskā daļa. Teorētiskajā daļā veikta zinātniskās literatūras analīze par matemātisko zināšanu nepieciešamību un par bērnu attīstības īpatnībām, un didaktisko spēļu lomu mācību procesā. Empīriskajā daļā tika veikta pedagoģiskā novērošana un praktiskajā izmēģinājumdarbībā izstrādātas un izmantotas vairākas didaktiskās spēles, kas mērķtiecīgi veicināja bērnu izpratni par krāsām, formām, daudzumu, telpisko uztveri un dažādiem matemātiskiem jēdzieniem “viens-daudz”, “īss-garš”, “plats-šaurs” u.c.. Pētījuma rezultāti liecina, ka didaktiskās spēles veicina bērnu aktīvu iesaisti, attīsta loģisko domāšanu, salīdzināšanas un šķirošanas prasmes, kā arī uzlabo koncentrēšanās spējas. Izmantojot didaktiskās spēles pedagoģiskajā procesā, bērni pakāpeniski un ar prieku apgūst pamatprasmes matemātikā. Tika novērota ļoti skaidra un pozitīva dinamika bērnu zināšanu un prasmju attīstībā pētījuma gaitā. Darbs kopumā izklāstīts uz 37 lapaspusēm, darbā iekļauti 22 attēli un 5 tabulas. Darbā tika izmantoti 32 literatūras un citas avotu vienības. Atslēgas vārdi: matemātiskās prasmes, 2-3 gadus vecu bērnu vecumposma īpatnības, didaktiskās spēles, praktiskā darbība. The aim of the qualification work is to study theoretically and practically the development of mathematical skills in 2-3 year old children using didactic games. 14 preschool children participated in the study. The author raised the question of the study: “How do we promote the development of mathematical skills in 2-3 year olds through didactic games?” The qualification work consists of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part analyses the scientific literature on the necessity of mathematical knowledge and on the peculiarities of child development and the role of didactic games in the learning process. In the empirical part, pedagogical observation was carried out and several didactic games were developed and used in practical experimental work, which purposefully promoted children's understanding of colors, shapes, quantities, spatial perception and various mathematical concepts such as "one-many", "short-long", "wide-narrow", etc. The results of the study show that didactic games promote active involvement of children, develop logical thinking, comparison and sorting skills, and improve concentration abilities. Through didactic games in the pedagogical process, children gradually and happily learn basic skills in mathematics. Very clear and positive dynamics were observed in the development of children's knowledge and skills during the course of the study. The work is presented on 37 pages in total, with 22 images and 5 tables. The work used 32 literature and other sources units. Keywords: mathematical skills, age characteristics of 2-3 year olds, didactic games, practical activity.