• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktiskās spēles skaitļa sastāva apguves veicināšanai 5 – 6 gadus veciem bērniem.

Thumbnail
View/Open
299-109098-Gutmane_Liene_lg18064.pdf (975.6Kb)
Author
Gūtmane, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: Didaktiskās spēles skaitļa sastāva apguves veicināšanai 5 – 6 gadus veciem bērniem. Darba autors: Liene Gūtmane. Darba mērķis: teorētiski un praktiski pētīt didaktisko spēļu izmantošanas iespējas 5 – 6 gadus vecu bērnu skaitļa sastāva apguves veicināšanā. Lai sasniegtu noteikto mērķi, bērniem tika piedāvātas dažādas didaktiskās spēles. Darba autore izvirzīja hipotēzi, ka didaktiskās spēles veicina 5 - 6 gadus vecu bērnu skaitļa sastāva apguvi, ja bērns atkārtoti iesaistās spēlēs, kas piemērotas bērna vajadzībām un interesēm, darbodamies sev vēlamā tempā, interesējošā tematā, ar vizuāli pievilcīgiem materiāliem. Pirmajā nodaļā tiek apkopotas un analizētas pedagogu, psihologu atziņas par 5 – 6 gadus vecu bērnu skaitļa sastāva izpratnes veidošanos, un 5 – 6 gadus vecu bērnu skaitļa sastāva apguves veicināšanu, spēlējot dažādas didaktiskās spēles. Tiek aprakstīti dažādi didaktisko spēļu veidi un to nozīme 5 – 6 gadīgu bērnu matemātisko prasmju veidošanā pirmsskolā skaitļa sastāva apguvē. Otrajā nodaļā tiek aprakstīts bērnu raksturojums, aprakstīti didaktisko spēļu veidi un aprakstītas praktiskā pētījuma metodes, veikti novērojumi bērnu matemātisko prasmju veidošanā skaitļa sastāva apguvē, tiek veikta pedagoģiskā procesa analīze, pētījuma beigās tiek analizēti pētījuma rezultāti. Darba noslēgumā tiek veikti secinājumi par 5 – 6 gadīgu bērnu skaitļa sastāva apguves pilnveidi, izmantojot dažādas didaktiskās spēlēs. Atslēgvārdi: skaitļa sastāva apguve, didaktiskā spēle, pedagoģiskais process. Darba apjoms - 57; attēlu skaits - 10; tabulu skaits - 13; pielikumu skaits - 7; literatūras un citu informāciju avotu skaits - 46.
 
Title of work: Didactic game for promoting learning of number composition for 5 -6 year old children. Author of the work: Liene Gutmane. The aim of the work is to theoretically and practically study the possibilities of using didactic games in promoting the learning of the number composition of 5-6-year-old children. To achieve the set goal, children were offered various didactic games. The author of the paper proposed the hypothesis that didactic games contribute to the learning of the number composition of 5-6-year-old children, if the child repeatedly engages in games suitable for the child's needs and interests, working at his own pace, on an interesting topic, with visually attractive materials. In the first chapter, the findings of pedagogues and psychologists are collected and analyzed regarding the formation of understanding of the number composition of 5-6-year-old children, and the promotion of the learning of the number composition of 5-6-year-old children by playing various didactic games. Various types of games are described and their importance in developing the mathematical skills of 5-6-year-old children in preschool learning the composition of numbers. Didactic games open wide opportunities for promoting the mathematical skills of 5-6-year-old children. In the second chapter, the characteristics of children are described, the types of didactic games are described and the methods of practical research are described, observations are made in the development of children’s mathematical skills in learning the composition of numbers, the pedagogical process analyzed, and the results of the study are analyzed at the end of the study. At the end of the work, conclusions are made about improving the learning of the number composition of 5-6-year-old children using various didactic games. Keywords: learning the composition of numbers, didactic game, pedagogical process. Volume of work - 57 ; number of images- 10; number of tables- 13; number of attachments - 7; the number of sources of literature and information used - 46.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70886
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV