Pedagoģiskais process 1.klases skolēnu veiksmīgas adaptācijas veicināšanai
Author
Osipova, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura autors : Santa Osipova Bakalaura darba temats: „Adaptācijas periods bērnam uzsākot mācības 1.klasē”. Mērķis: Teorētiski un praktiski noskaidrot 7 – 8 gadu vecu bērnu adaptāciju veicinošus pedagoģiskos nosacījumus pedagoģiskajā procesā sākumskolā. Darba pirmajā nodaļā tiek teorētiski aprakstīti būtiskākie faktori, kuri ietekmē bērna adaptāciju 1.klasē. Izklāstīts par bērna sociālo un emocionālo attīstību, tāpat ka kāda nozīme adaptācijas periodā ir skolēnu vecāku iesaistei un sadarbībai ar izglītības iestādes vadību un tās pedagogiem, kā arī pedagoģiskās pieejas, kuras nepieciešamas, lai pēc iespējas veiksmīgāk palīdzētu skolēnus adaptētu labklājīgai un drošai videi izglītības iestādē. Otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums Jūrmalas “X” izglītības iestādes 1.klases 18 skolēniem, viņu vecākiem un klases skolotāju. Pētījumā tika izmantotas pētījuma metodes, kā anketēšana, intervija un skolēnu pedagoģiskā novērošana. Sadarbībā ar klases pedagogu tika izstrādāti pedagoģiskā novērojuma kritēriji, izvērtēti gan vecāku, gan arī pedagoga novērojumi par skolēnu attieksmi un dažādām sociālo prasmju attīstību. Salīdzinot pētījuma laikā iegūtos datus, iespējams vērtēt adaptācijas procesa dinamiku un tā ietekmējošos faktorus. Pētījuma rezultāti balstoties uz teorētiskiem un praktiskiem materiāliem apstiprina, ka veiksmīgu adaptāciju būtiski ietekmē pozitīva skolēna un skolotāja mijiedarbība, ģimenes atbalsts, kā arī skaidri strukturēts, sociāli un emocionāli drošs mācību process. Atslēgas vārdi: adaptācija, skolēns, vecāki, pedagogs. Bakalaura darba apjoms ir 52 lpp, darbā iekļautas 4 tabulas, 18 attēli, 4 pielikumi. Izmantoti 33 informācijas avoti. Bachelor's author: Santa Osipova Bachelor: “Adaptation period for a child entering Class 1”. Objective: to clarify theoretically and practically the pedagogical conditions facilitating the adaptation of 7 - to 8-year-olds in the pedagogical process at primary school. The first chapter of the work describes in theory the most important factors affecting a child's adaptation in Class 1. The social and emotional development of the child is outlined, as is the role of the parents' involvement and cooperation with the management of the educational institution and its teachers during the adaptation period, as well as the pedagogical approaches necessary to help them adapt to a prosperous and safe environment in the educational institution as successfully as possible. In the second chapter, an empirical study was conducted for 18 students, their parents and a classroom teacher in the 1 st grade of the Jurmala “X” educational institution. The study used study methods such as questionnaire, interview and pupil pedagogical observation. In co-operation with the classroom educator, the pedagogical observation criteria were developed, the observations of both parents and educators regarding students' attitudes and different development of social skills were evaluated. By comparing the data obtained during the study, the dynamics of the adaptation process and the factors influencing it can be evaluated. The results of the study, based on theoretical and practical materials, confirm that successful adaptation is significantly influenced by positive student-teacher interaction, family support, and a clearly structured, socially and emotionally secure learning process. Keywords: adaptation, pupil, parents, educator. The Bachelor is 52 pp, the job includes 4 tables, 18 images, 4 attachments. 33 sources of information have been used.