Показать сокращенную информацию

dc.contributor.advisorMarsone, Staņislava
dc.contributor.authorVilciņa, Marta
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
dc.date.accessioned2025-06-28T01:06:16Z
dc.date.available2025-06-28T01:06:16Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other110485
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71018
dc.description.abstractPētījums veikts, par pamatu ņemot 1949. gada 25. marta deportācijas – vienu no nozīmīgākajiem un traģiskākajiem Latvijas vēstures notikumiem, akcentējot nepieciešamību attīstīt skolēnu kritisko domāšanu un izpratni par vēsturi, izmantojot rakstītos vēstures avotus. Pētījuma mērķis ir analizēt rakstīto vēstures avotu nozīmi un izmantošanas iespējas Latvijas un pasaules vēstures stundās, lai veicinātu kritiskās domāšanas aspektus skolēnos. Darbā analizētas dažādas rakstīto avotu grupas, kritiskās domāšanas attīstīšanas iespējas vēstures mācību stundās, Skola2030 galvenie mērķi saistībā ar skolēnu prasmju attīstību, kā arī 1949. gada deportāciju svarīgums un tas, ka šī notikuma analizēšana caur rakstītajiem vēstures avotiem ir svarīga un efektīva. Pētījumā izmantotas teorētiskās un empīriskās metodes, kuras iekļauj literatūras un avotu analīzi par skolēnu kritiskās domāšanas prasmju attīstību un rakstīto vēstures avotu izmantošanu mācību stundās, kā arī skolēnu anketēšanu, darba lapas veidošanu un kvalitatīvo kontentanalīzi par skolēnu atbildēm, analizējot rakstītos vēstures avotus darba lapas uzdevumos. Pētījuma bāzi veido Madonas novada trīs izglītības iestāžu 9. klases skolēni. Darba lapu izmantošana veicina skolēnu kritiskās domāšanas, analīzes, empātijas un informācijas izvērtēšanas prasmes, ļaujot viņiem padziļināti izprast vēstures notikumu emocionālo un faktuālo nozīmi, kā arī sasaistīt to ar plašāku sabiedrisko un pilsonisko kontekstu. Iesaistot skolēnus avotu analīzē un refleksijā par 1949. gada 25. marta deportāciju notikumiem, iespējams efektīvi īstenot Skola2030 mērķus un pilnveidot mācību procesu. Pētījuma rezultāti apliecina, ka avotu izmantošana veicina skolēnu spēju patstāvīgi analizēt, vērtēt informāciju un izprast vēsturi daudzslāņaini. Rezultāti var kalpot kā metodisks atbalsts vēstures skolotājiem, veicinot dziļāku skolēnu izpratni par pagātnes notikumiem un attīstot viņu prasmes kritiski izvērtēt un analizēt rakstītos vēstures avotus gan par 1949. gada 25. marta deportācijām, gan citiem svarīgiem vēstures notikumiem.
dc.description.abstractThis study is based on the events of the March 25, 1949 deportations—one of the most significant and tragic moments in Latvian history—emphasizing the need to develop students' critical thinking and historical understanding through the use of written historical sources. The aim of the research is to analyze the importance and application of written historical sources in Latvian and world history lessons to promote aspects of critical thinking among students. The study examines different categories of written sources, opportunities to foster critical thinking in history classes, the main goals of the Skola2030 curriculum regarding students' skill development, and the relevance of the 1949 deportations, highlighting that analyzing this event through historical sources is both important and effective. The research employs theoretical and empirical methods, including literature and source analysis on the development of students' critical thinking skills and the use of written historical sources in lessons, as well as student surveys, the development of worksheets, and qualitative content analysis of student responses to written source tasks. The research sample consists of 9th-grade students from three educational institutions in Madona municipality. The use of worksheets enhances students' skills in critical thinking, analysis, empathy, and information evaluation, allowing them to gain a deeper understanding of the emotional and factual dimensions of historical events and to connect them to broader social and civic contexts. Engaging students in source analysis and reflection on the March 25, 1949 deportations effectively supports the goals of Skola2030 and improves the teaching process. The findings confirm that the use of historical sources promotes students' ability to independently analyze, evaluate information, and understand history in a multi-layered way. The results can serve as a methodological resource for history teachers, fostering deeper student comprehension of past events and enhancing their skills in critically evaluating and analyzing written historical sources—both regarding the March 25, 1949 deportations and other important historical events.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības zinātnes
dc.subjectVēstures avoti
dc.subjectKritiskā domāšana
dc.subjectAnalīze
dc.subjectDeportācijas
dc.titleRakstīto avotu izmantošana skolēnu kritiskās domāšanas prasmju veicināšanai Latvijas un pasaules vēstures stundās 9. klasē
dc.title.alternativeThe Use of Written Sources to Promote Students' Critical Thinking Skills in Grade 9 Latvian and World History Lessons
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию