Starpkultūru komunikācijas prasmju veicināšana pusaudžiem krievu valodas kā otrās svešvalodas stundās
Author
Ozola, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Arhangeļska, Emma
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs pēta skolēnu starpkultūru komunikācijas zināšanu aktualizēšanas nozīmi svešvalodu apguvē globalizētajā pasaulē. Problēmas būtība slēpjas faktā, ka efektīva starpkultūru komunikācija ir kļuvusi par būtisku prasmi, lai veidotu iecietīgu un izpratni veicinošu sabiedrību, pārvarot stereotipus un veidojot savstarpēju cieņu. Izglītības standarti uzsver starpkultūru kompetences attīstību kā daļu no mūsdienu izglītības mērķiem. Pētījuma mērķis ir noskaidrot 8. un 9. klašu skolēnu izpratni par starpkultūru komunikācijas jēdzienu, viņu attieksmi pret šo jēdzienu un viņu pašu starpkultūru komunikācijas prasmes. Pētījums ir kvalitatīvs, un datu ieguves metodes ietver teorētiskās literatūras analīzi, dokumentu analīzi (krievu valodas mācību grāmatas “Просто по-русски” analīzi) un skolēnu anketēšanu. Paveiktais darbs ietver zinātnieku un skolotāju pieredzes apkopošanu par starpkultūru komunikācijas nozīmi, analizējot tās saturu, struktūru un didaktiskās iespējas svešvalodu stundās. Tika veikta mācību grāmatas “Просто по-русски” didaktiskā potenciāla analīze attiecībā uz starpkultūru komunikācijas prasmju attīstību 8. un 9. klasēs. Aptaujas rezultāti par 8. un 9. klašu skolēnu starpkultūru komunikācijas zināšanām un attieksmi kopumā liecina par salīdzinoši labu izpratni un pozitīvu attieksmi pret starpkultūru mijiedarbību. Abas klašu grupas demonstrē pamatzināšanas par starpkultūru komunikācijas jēdzienu un atzīst kultūras konteksta nozīmi savstarpējā saskarsmē. Gan 8., gan 9. klašu skolēniem ir pamata izpratne par starpkultūru komunikāciju un tās nozīmi, kā arī gatavība sadarboties ar citu kultūru pārstāvjiem, kas veido labu pamatu kompetenču attīstībai. Abas klases uzskata valodas barjeru par būtiskāko izaicinājumu, uzsverot valodu apguves nozīmi starpkultūru saskarsmē. Pastāv liela interese par padziļinātu zināšanu un praktiskās pieredzes iegūšanu, kas norāda uz nepieciešamību integrēt starpkultūru mācību aktivitātes izglītībā. Kamēr 8. klase galvenokārt izmanto digitālo vidi praktiskajai saskarsmei, 9. klase akcentē rakstisko materiālu un personīgās komunikācijas nozīmi. Rezultāti apstiprina skolēnu apzināšanos par starpkultūru komunikācijas svarīgumu un motivāciju attīstīt prasmes, kas ļauj izstrādāt mērķtiecīgus izglītības risinājumus. Atslēgas vārdi: Didaktika, krievu valoda, kultūras kompetence, skolēnu izpratne, starpkultūru komunikācija, svešvalodu apguve. The bachelor's thesis studies the importance of updating students' knowledge of intercultural communication in foreign language learning in a globalized world. The essence of the problem lies in the fact that effective intercultural communication has become an essential skill for building a tolerant and understanding society, overcoming stereotypes and creating mutual respect. Educational standards emphasize the development of intercultural competence as part of modern educational goals. The aim of the study is to determine the understanding of 8th and 9th grade students of the concept of intercultural communication, their attitude towards this concept and their own intercultural communication skills. The study is qualitative, and the data collection methods include the analysis of theoretical literature, document analysis (analysis of the Russian language textbook “Просто по-русски”) and student questionnaires. The work carried out includes the compilation of the experience of scientists and teachers on the importance of intercultural communication, analyzing its content, structure and didactic possibilities in foreign language lessons. An analysis of the didactic potential of the textbook “Просто по-русски” was conducted regarding the development of intercultural communication skills in grades 8 and 9. The results of the survey on the knowledge and attitudes of 8th and 9th grade students towards intercultural communication generally indicate a relatively good understanding and positive attitude towards intercultural interaction. Both grade groups demonstrate basic knowledge of the concept of intercultural communication and recognize the importance of cultural context in mutual communication. Both 8th and 9th grade students have a basic understanding of intercultural communication and its importance, as well as a willingness to cooperate with representatives of other cultures, which forms a good basis for the development of competences. Both grades consider the language barrier to be the most significant challenge, emphasizing the importance of language acquisition in intercultural communication. There is a great interest in acquiring in-depth knowledge and practical experience, which indicates the need to integrate intercultural learning activities into education. While grade 8 mainly uses the digital environment for practical communication, grade 9 emphasizes the importance of written materials and personal communication. The results confirm students' awareness of the importance of intercultural communication and their motivation to develop skills that allow them to develop targeted educational solutions. Keywords: Didactics, Russian language, cultural competence, student understanding, intercultural communication, foreign language learning.