Show simple item record

dc.contributor.advisorZuters, Jānis
dc.contributor.authorMukushev, Aidar
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
dc.date.accessioned2025-06-28T01:06:50Z
dc.date.available2025-06-28T01:06:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other109129
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71141
dc.description.abstractTiešsaistes vairāku spēlētāju spēles (īpaši FPS žanra spēles) ir īpaši jutīgas pret tīkla aizturi, jo pat neliela "aizture" (kavēšanās starp spēlētāja darbību un spēles reakciju) būtiski pasliktina spēles pieredzes kvalitāti. Lai mazinātu aiztures ietekmi, tiek izmantotas īpašas aiztures kompensēšanas metodes, un šis darbs ir veltīts to izpētei, izmantojot FPS spēles kā piemēru. Ir veikta mūsdienu zinātniskās literatūras analīze: esošās kompensēšanas metodes ir sistematizētas un klasificētas, izstrādāta to salīdzinošā novērtējuma kritēriju sistēma, kā arī apskatītas metrikas un metodes, ko pētnieki izmanto šo metožu efektivitātes novērtēšanai. Pētījums ir teorētisks (bez paša veiktajiem eksperimentiem) un ir vērsts uz dažādu aiztures kompensācijas metožu ietekmes identificēšanu uz lietotāja spēles pieredzi un spēles procesa taisnīgumu. Iegūtie rezultāti apkopo pašreizējo situāciju šajā jomā un var kalpot par pamatu turpmākiem pētījumiem un tiešsaistes spēļu izstrādei, kas ir noturīgākas pret tīkla aizturēm.
dc.description.abstractOnline multiplayer games (especially FPS games) critically depend on low network latency, as even a small "lag" (delay between a player's action and the game's response) significantly worsens the quality of the gaming experience. To mitigate the impact of lags, special lag compensation methods are used, and this paper is devoted to their study using FPS games as an example. An analysis of modern scientific literature is conducted: existing lag compensation methods are systematized and classified, a system of criteria for their comparative evaluation is proposed, and metrics and methods used by researchers to evaluate the effectiveness of these methods are considered. The study is theoretical in nature (without conducting our own experiments) and is aimed at identifying the impact of various lag compensation methods on the user's gaming experience and the fairness of the game process. The results obtained summarize the current state of the field and can serve as a basis for further research and the development of online games that are more resistant to network lags.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectDatorzinātne
dc.subjectnetwork latency; lag compensation; FPS games; quality of experience (QoE); fairness; client-side prediction; rewind; time warp; interpolation; dead reckoning; adaptive delay; cloud gaming; subjective and objective metrics; online games; multiplayer.
dc.subjectnetwork latency; lag compensation; FPS games; quality of experience (QoE); fairness; client-side prediction; rewind; time warp; interpolation; dead reckoning; adaptive delay; cloud gaming; subjective and objective metrics; online games; multiplayer.
dc.subjectnetwork latency; lag compensation; FPS games; quality of experience (QoE); fairness; client-side prediction; rewind; time warp; interpolation; dead reckoning; adaptive delay; cloud gaming; subjective and objective metrics; online games; multiplayer.
dc.subjectnetwork latency; lag compensation; FPS games; quality of experience (QoE); fairness; client-side prediction; rewind; time warp; interpolation; dead reckoning; adaptive delay; cloud gaming; subjective and objective metrics; online games; multiplayer.
dc.titleKavēšanās kompensācijas metožu ietekme uz tiešsaistes spēļu pieredzi: gadījuma izpēte par FPS spēlēm
dc.title.alternativeImpact of Lag Compensation Techniques on Online Gaming Experience: A Case Study on FPS Games
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record