Konceptuālo metaforu lietojums ziņu rakstos par 2024.gada ASV prezidenta vēlēšanām.
Author
Justa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Konceptuālās metaforas palīdz izprast abstraktas idejas, izmantojot konkrētus jēdzienus. Pētījuma mērķis bija salīdzināt avotjomas biežumu un lietojumu saistībā ar mērķjomu ASV 2024. gada prezidenta vēlēšanas laikrakstos, kas atbalsta kreiso un labējo politisko spēku: The New York Times un The Washington Times. Pētījumā tika izmantota diskursa analīze un metaforu identificēšanas procedūra, atklājot, ka visbiežāk sastopamās avotjomas bija karš, kustība, fiziskā telpa, sports, ceļojums, un priekšnesums. Abos laikrakstos tika novērotas līdzības starp avotjomām karš un sports, pievēršot uzmanību konkurencei starp abiem kandidātiem. Kontrastējoša to pašu notikumu atspoguļošana tika novērota avotjomu ceļojums un priekšnesums lietojumā, kas tika izmantotas, lai kritizētu otru kandidātu, tādejādi demonstrējot abu laikrakstu neobjektivitāti. Conceptual metaphors help to understand abstract ideas through familiar concepts. This study compared the recurrence and use of source domains applied to the target domain of the US 2024 presidential election in left-leaning and right-leaning newspapers: The New York Times and The Washington Times. The applied discourse analysis and Metaphor Identification Procedure revealed that the most recurrent source domains were war, movement, physical space, sport, journey, and performance. In both newspapers, similarities were observed in the use of the domains of war and sport, highlighting the competition between the candidates. Contrasting reporting of the same events was observed through the source domains journey and performance, used to criticise the opposing candidate; thus, revealing the bias both newspapers apply in their reporting.