PhET simulāciju izmantošana 8. un 9. klases fizikas stundās
Author
Ozoliņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Kosmača, Jeļena
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Fizikas apguvē būtiska loma ir eksperimentiem un demonstrējumiem, taču ierobežota piekļuve aprīkojumam nereti apgrūtina to veikšanu. Digitālās simulācijas ļauj vizualizēt un interaktīvi izzināt sarežģītus fizikas konceptus, tostarp tādus, kurus praktiski demonstrēt nav iespējams. Efektīvai izmantošanai, simulācijas nepieciešams pielāgot mācību programmai un notestēt kopā ar skolēniem. Šajā darbā tika izstrādāti metodiskie materiāli PhET simulāciju integrēšanai mācību procesā, lai apgūtu fizikas tematus par skaņu, Arhimēda spēku, elektrību un lēcām. Pētījumā analizēti zināšanu testi un skolēnu attieksmes pret simulāciju izmantošanu fizikas apguvē. Iegūtie dati sniedz ieskatu par to, vai un kā simulācijas ietekmē fizikas apguvi, kā arī tiek piedāvāti ieteikumi simulāciju efektīvai integrēšanai mācību procesā un tālākai izpētei. Experiments and demonstrations are important in physics learning, but limited access to equipment often makes it difficult to use them. Digital simulations allow for visualization and interactive exploration of complex physics concepts, including those that are impossible to demonstrate in practice. For effective use, simulations must be adapted to the curriculum and tested together with students. In this work, methodological materials on integrating PhET simulations for learning physics topics about sound, Archimede’s force, electricity, and lenses, are developed. Student knowledge tests and attitudes towards the use of simulations in physics are analysed. The obtained data shows whether and how simulations affect physics learning, with suggestions for effective integration of simulations into the learning process and further research.