• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PhET simulāciju izmantošana 8. un 9. klases fizikas stundās

Thumbnail
View/Open
302-110097-Ozolina_Laura_lo22034.pdf (1.122Mb)
Author
Ozoliņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Advisor
Kosmača, Jeļena
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Fizikas apguvē būtiska loma ir eksperimentiem un demonstrējumiem, taču ierobežota piekļuve aprīkojumam nereti apgrūtina to veikšanu. Digitālās simulācijas ļauj vizualizēt un interaktīvi izzināt sarežģītus fizikas konceptus, tostarp tādus, kurus praktiski demonstrēt nav iespējams. Efektīvai izmantošanai, simulācijas nepieciešams pielāgot mācību programmai un notestēt kopā ar skolēniem. Šajā darbā tika izstrādāti metodiskie materiāli PhET simulāciju integrēšanai mācību procesā, lai apgūtu fizikas tematus par skaņu, Arhimēda spēku, elektrību un lēcām. Pētījumā analizēti zināšanu testi un skolēnu attieksmes pret simulāciju izmantošanu fizikas apguvē. Iegūtie dati sniedz ieskatu par to, vai un kā simulācijas ietekmē fizikas apguvi, kā arī tiek piedāvāti ieteikumi simulāciju efektīvai integrēšanai mācību procesā un tālākai izpētei.
 
Experiments and demonstrations are important in physics learning, but limited access to equipment often makes it difficult to use them. Digital simulations allow for visualization and interactive exploration of complex physics concepts, including those that are impossible to demonstrate in practice. For effective use, simulations must be adapted to the curriculum and tested together with students. In this work, methodological materials on integrating PhET simulations for learning physics topics about sound, Archimede’s force, electricity, and lenses, are developed. Student knowledge tests and attitudes towards the use of simulations in physics are analysed. The obtained data shows whether and how simulations affect physics learning, with suggestions for effective integration of simulations into the learning process and further research.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71529
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [6025]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV