Vidējā skolas vecuma bērnu informācijas vide un skolas bibliotēkas vieta tajā
Author
Matisone, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Pakalna, Daina
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījums “Vidējā skolas vecuma bērnu informācijas vide un skolas bibliotēkas vieta tajā” tika izstrādāts ar mērķi noskaidrot, kādā informācijas vidē dzīvo 10-12-gadīgi bērni un kāda loma tajā ir skolas bibliotēkai.
Bērnu informācijas vide mūsdienās ir aktuāls temats arī masu medijos. Daudzveidīgas informācijas tehnoloģijas strauji ienāk mūsu sabiedrībā. Bērni savā ikdienas dzīvē izmanto dažādus informācijas avotus. Pētījumā svarīgi bija noskaidrot, kuriem informācijas avotiem skolēni dod priekšroku un kas nosaka viņu kā informācijas meklētāju uzvedību.
Pētījumā aplūkoti ārvalstīs veiktie pētījumi informācijas meklētāju uzvedības jomā, izsekots dažādu ar informācijas vidi un informācijas sabiedrību saistītu jēdzienu ienākšanai ikdienas lietojumā.
Par pētījuma bāzi tika izvēlētas 4 Latvijas skolas- Krimuldas vidusskola, Ādažu vidusskola, Mālpils vidusskola un Siguldas 2. pamatskola. Pētījuma gaitā tika noskaidrots, kurus informācijas avotus 10-12-gadīgi skolēni izvēlas visbiežāk un kas ietekmē viņu izvēli. Rezultāti pierādīja, ka vadošo vietu informācijas avotu klāstā ieņem internets, bet patīkams pārsteigums skolu bibliotekāriem- skolu bibliotēkas tiek uzskatītas par nozīmīgu informācijas avotu.
Pētījuma ietvaros tika veikta anketēšana, aptaujājot 310 skolēnus četrās skolās Rīgas rajonā. Pētījuma gaitā iegūtie rezultāti ļāva apstiprināt pētījuma sākumā izvirzīto hipotēzi- ja bibliotēka kļūst modernāka, bērniem pieejamāka un interesi izraisoša, tā ieņem nozīmīgu vietu bērnu informācijas vidē.
Kā galvenie faktori, kāpēc skolēni apmeklē skolu bibliotēkas, tika minēta iespēja ērti piekļūt internetam, bibliotēkā daudz vizuāli skaistu un interesantu grāmatu, preses izdevumu visiem vecumposmiem, kā arī skolas bibliotēka tiek uzskatīta ne tikai par labāko informācijas ieguves vietu, bet arī par labu vietu atpūtai.
Pētījuma rezultāti apliecina, ka bērnus ikdienā ietekmē dažādi informācijas avoti, arī pasīvie (radio un televīzija sniedz informāciju bez bērna pieprasījuma). Ne vienmēr šī informācija ir noderīga, pārāk daudz izklaidējošu raidījumu, bet trūkst izglītojošu un audzinošu.
Skolu bibliotēkas ir neatņemama skolēnu informācijas vides sastāvdaļa, tās “dzīvo” kopā ar bērniem. The research “Information environment of average schoolchildren and the place of school library in it” was worked out with the aim to find out what information sources do 10-12 years old children prefer and how important is the role of school library in it. Nowadays the theme of information environment of children is a topical problem in mass media, too.
Information technologies of many forms rapidly come in our everyday life. Children like to use different information sources. It was important to make out in the research what influences their information searching behaviour.
The research reflects other investigations done in the UK, Finland and the USA in the sphere of information searching behaviour, informs about appearing of different concepts connected with information environment and information society.
The base of the research - average schoolchildren in four different schools in Riga region. During the research there were made out the information sources that 10-12 years old schoolchildren prefer and what influences their choise.
The results showed the leading role has the internet, but there is a pleasant surprise for school librarians- school libraries were mentioned as a very important information source.
According to the research there was carried out questionnairing among 310 schoolchildren in Krimulda Secondary school, Malpils Secondary school, Adazi Secondary school, Sigulda 2 Primary school.
The results obtained during the research let affirm the hypothesis introduced in the beginning of the research – if a library became more accessible, more modern and interesting, it would play an important role in pupils information environment.
As the main factors why children like to attend school were mentioned easy access to the internet, many interesting books and newspapers, and school library was characterized as the best place for getting information and even for relaxing.
The results of the research prove pupils in their everyday life are influenced by different sources of information (also passive, radio and TV give information without asking). There is too much entertainment on TV but not enough educational programms.
School library is an integral part of schoolchildren information environment and it “lives” together with children.