Eksekvatūras atcelšana Eiropas Savienības dalībvalstu tiesu spriedumu, publisko apsūdzību lietās, atzīšanā un izpildē dalībvalstu starpā un tās ietekme uz Latvijas tiesību sistēmu
Autor
Vanags, Uldis
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Kučs, Artūrs
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Šobrīd attiecību līmenis starp Eiropas Savienības valstīm ir sasniedzis tādu līmeni, kad eksekvatūras institūts sāk kavēt normālu tiesību piemērošanu un izpildi, attiecīgi atstājot negatīvu iespaidu uz kopējo drošības līmeni.
Jau vairāk kā desmit gadus ilgst pasākumi, kuru mērķis ir šīs problēmas atrisināšana.
Latvijai eksekvatūras atcelšanas pieļaujamības jautājums ir īpaši svarīgs. Paralēli politiskiem apsvērumiem, tādiem, kā prestižs un tieksme pēc absolūtas suverenitātes, pastāv arī aktuālāki argumenti jautājuma ātrākai atrisināšanai.
Šobrīd ES jau tiek veiktas pēdējās sagatavošanas darbības eksekvatūras kā procedūras kurā viena tiesa atzīst cita suverēna tiesas spriedumu un izsludina tā izpildi, atcelšanai. Vidē, kurā tiesību sistēmas atbilst vienotiem standartiem un veltītas vienam mērķim, autoritāti uzturošas rituāla sistēmas pakāpeniski zaudē savu nozīmi. Iztrūkst tiešas nepieciešamības vērtēt tiesas sprieduma likumību. Pirmajā vietā izvirzās tādi apsvērumi, kā sankcijas izpildei nepieciešamā resursa esamība sankcijas izpildes vietā.
Rituāla atcelšana tomēr nenozīmē likumības kontroles atcelšanu. Jebkuram, attiecīgās varas – tiesu vai izpildu, orgāna lēmumam ir jābūt paredzētai saprātīgai pārsūdzības iespējai.
Daudz būtiskāks ir jautājums par kopēju Eiropas Savienības pārsūdzības un kontroles institūciju. Šādas instances esamībai būs savas pozitīvās un negatīvās puses atkarībā no tai piešķirtajām kompetencēm. Latvijai būtiski ir tas, ka šajā situācijā tās tiesu sistēmai ir pieredze darbam federālas valsts ietvaros ar unificētu tiesību sistēmu.
IIevērojot augstāk minēto, Latvija var sagaidīt no vienas puses augstāku prasību izvirzīšanu ne tikai lēmumus pieņemošajam un izpildošajam personālam, bet arī stingrākas prasības pieņemamajiem un jau pieņemtajiem tiesību aktiem.
Vissarežģītākā būs koncepcijas maiņa attiecībā pret sankciju piemērošanas un to izpildes sistēmām. Būs nepieciešams visu represīvā rakstura publisko tiesību sankciju pieskaitīšana krimināltiesību sfērai, neatkarīgi no to piemērojošā orgāna institucionālās piekritības. Turklāt šim orgānam būs jāpiešķir visi nepieciešamie tiesiskie resursi. Ir nepieciešama vienotas izpildu tiesību sistēmas radīšana, kas spētu nodrošināt izpildes nepārtrauktību, secību un pilnību. Nowadays the level of the connections between the members of the European Union is on so many close, that the institute of exequatur begins to render the braking effect on enforcement of law and accordingly to the Pan-European safety.
Already more than ten years continues the measures, which have I aim the permission of this problem.
For Latvia a question about the permissibility of failure of the exequatur has the special importance. In parallel to political moments, such, as prestige and the desire of the absolute sovereignty, exists and more topical reasons to the fastest permission of this problem.
For purposes of a study of the possible consequences of the cancellation of exequatur for the lawful system of Latvia it was shown, as the system of the sanctions of public right in the Western tradition developed of the united roots. It is shown, as being gradually sped up, were developed the methods of the permission of the trans-border problems of its application. In this time the European Union already it entered into the stage of final preparations for the cancellation of exequatur - the judicial order of the acknowledgement of the judicial solution of another sovereign and its proclamation to the performance.
In environment, where the system of right corresponds to unified standards and are dedicated shared objectives, the ritual systems of the support of authority gradually loses its significance. The straight need for the estimation of the legality of the judicial solution is absent.
The cancellation of ritual does not indicate, however, the cancellation of the control of the legality. Any resolution of the corresponding organ of authority - executive or judicial must be possible to the appeal in the reasonable limits.
Taking into account all that mention above Latvia from one side it can expect the advancement of more rigid requirements not only for the qualification of personnel of those making decisions and fulfilling these solutions, but also to the adopted and existing legislative acts.
Most complex step will be a change in the concepts of relating to the system of application sanctions and the system of their performance. It is necessary in order to all sanctions of the public right of repressive nature, they were added to the sphere of criminal law, independent of the institution belonging of the organ of their using. In this case the corresponding organ must be supplied with all necessary legislative resources. The creation of the united system of executive right is necessary, in order to ensure continuity, sequence and completeness of the performance.