Valsts un privātā partnerība publiskā iepirkuma kontekstā
Author
Gailāne, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Dravnieks, Arvīds
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: Valsts un privātā partnerība publiskā iepirkuma kontekstā.
Diplomdarbā ir 3 nodaļas, ievads un kopsavilkums.
Pirmās valsts un privātās partnerības pazīmes saskatāmas jau pirms 2000 gadiem Romas impērijā, kad pasta pārvadāšanu pārraudzīja imperators, bet vietējās pārvaldības (municipalitātes) pārraudzīja pasta stacijas. Pēc izsoles uzaicinājuma tika noslēgts līgums ar pasta ēku vadītājiem, kuriem tika uzticēta to būve, uzturēšana un darbības nodrošināšana uz pieciem gadiem. Valsts un privātās partnerības projektus mūsdienās aktīvi sāka izmantot 20.gadsimta 90.gadu sākumā, izmantojot valsts un privāto partnerību kā vienu no instrumentiem publiskās pārvaldes nodrošināšanai, kā arī publiskās infrastruktūras objektu būvniecībai un apsaimniekošanai. Šobrīd valsts un privātā partnerību izmanto vairāk nekā 30 pasaules valstīs. Latvijas Republikā diskusijas par nepieciešamību izmantot valsts un privātās partnerības projektus ir sākušās tikai pēdējo gadu laikā. Par mērķtiecīgu valsts un privātās partnerības projektu attīstības politikas realizēšanas sākumu Latvijā var uzskatīt 2000.gada 20.janvāri, kad Saeima pieņēma Koncesiju likumu, un līdz ar to radās pirmā nelielā normatīvā bāze valsts un privātās partnerības projektu īstenošanai.
Diplomdarba pirmajā nodaļā ir apskatīti un salīdzināti dažādu valstu valsts un privātās partnerības jēdzienu skaidrojumi un noteikt jēdzienu kopīgās iezīmes. Tāpat apskatīti valstīs noteiktie valsts un privātas partnerības mērķi. Nozīmīga problēma, kas saistīta ar jēdziena skaidrojumu un mērķa noteikšanu un pastāv vairākas valstīs, ir tā, ka normatīvajos aktos nav noteikts valsts un privātās partnerības jēdziena skaidrojums un mērķis.
Diplomdarba otrajā nodaļā apskatīti valsts un privātās partnerības veidi, īpašu uzmanību pievēršot tiem veidiem, kuri Latvijā tiek īstenoti Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā, un apskatīti tie iepirkumu procedūru veidi, kuri piemēroti valsts un privātās partnerības projektu īstenošanai, tāpat mēģināts atrast pazīmes, pēc kurām nošķirt valsts un privāto partnerību no tradicionālā publiskā iepirkuma.
Diplomdarba trešajā nodaļā apskatīts valsts un privātās partnerības normatīvais regulējums Latvijā un realizētie valsts un privātās partnerības projekti. Galvenās problēmas, kas kavē valsts un privātās partnerības attīstību Latvijā, ir normatīvās bāzes trūkums, kā arī pieredzes un zināšanu trūkums.
Diplomdarbā izdarītie secinājumi apkopoti kopsavilkumā. The theme of diploma paper: The public-private partnership in the context of public procurement. The diploma paper includes 3 chapters, introduction and summary.
First features of public-private partnership are discernible already 2000 years ago in Roman Empire, when the post transportation was inspected by the emperor, but the post houses were inspected by the local managements (municipalities). After the invitation to the auction the contract with the supervisors of post houses responsible for the building of them, maintenance and providing the operation by five years was concluded. The projects of public-private partnership in these days began to use in the beginning of 90ties of 20 century by using the public-private partnership as one of the instruments of providing the public administration, as well as the object of public infrastructure for construction and managing. The public-private partnership at the moment is being used in more than 30 world countries. The discussions about the necessity to use the projects of state’s and private partnership in the Republic of Latvia had begun just in last years. The determined beginning of realization of politics of the public-private partnership’s projects development in Latvia can count the January 20 of Year 2000, when the parliament passed the concession law and wherewith the first small normative base for the implementation of the public-private partnership’s projects created.
The explanations of the conceptions of public-private partnership of different countries are viewed and compared and the common features of conceptions are determined in the first chapter of diploma paper. The targets of public-private partnership determined by the country are also viewed. The notable problem connected with the explanation of the conceptions and target’s determination and exists in many countries is that there is no explanation of public-private partnership’s conception and target stated in normative acts.
The modifications of public-private partnership are determined in the second chapter of diploma paper paying the special attention to that modifications enacted in accordance with established procedure of Public procurement law in Latvia and viewed those modifications of procurement procedures accommodated for the realization of projects of public-private partnership, there are the attempt to find the features on which the public-private partnership can dissociate from traditional public procurement.
The normative regulation of public-private partnership in Latvia and realized projects of public-private partnership are viewed in the third chapter of diploma paper. The most important delaying the development of public-private partnership in Latvia is the deficiency of normative basis as well as the deficiency of experience and knowledge.
The conclusions drawn in the diploma paper are summed in the summary.