Aktīvo vēlēšanu tiesību ierobežojuma samērīgums personām, kuras izcieš sodu ieslodzījumu vietās
Autor
Dzelzs, Simona
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Rodiņa, Anita
Datum
2008Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Balsstiesīgo personu kopumu nosaka Satversmes un Saeimas vēlēšanu likuma normas. Latvijā tiesības vēlēt jeb aktīvās vēlēšanu tiesības, kā minēts Satversmes 8.pantā, ir visiem pilntiesīgajiem pilsoņiem, kuri vēlēšanu dienā ir sasnieguši vismaz 18 gadu vecumu. Satversmē minētie pilsonības un vecuma cenzi nav vienīgie aktīvo vēlēšanu tiesību ierobežojumi. Saeimas vēlēšanu likuma 2.pantā tiek norādīts, ka tiesību vēlēt nav personām, kuras likumā paredzētajā kārtībā ir atzītas par rīcības nespējīgām, kā arī šādu tiesību nav arī personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas vietās. Vēlēšanu tiesību ierobežojumi pēc savas būtības, autoresprāt, ierobežo personas politiskās tiesības. Autore uzskata, ka, Latvijas tiesību attīstības gaitā, vēlēšanu tiesību ierobežojumi vai to atcelšana, kā arī ieviešana, viemēr ir radījusi neapmierinātību kāda no sabiedrības grupām. Diplomdarba pētījuma objekts ir ieslodzīto personu, kuras izcieš sodu ieslodzījuma vietās, aktīvo vēlēšanu tiesību ierobežojuma samērīguma atbilstība Satversmē minētajam vispārīgu vēlēšanu principam un arī citiem demokrātisku vēlēšanu principiem. Vislielākā vērība tika pievērsta Saeimas vēlēšanu likuma normās noteiktajam ierobežojumam, vienlaicīgi ņemot vērā, ka Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā un arī Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā ir noteikts tieši tāds pats ierobežojums. In Latvia, at present, prisoners serving a custodial sentence do not have the right to vote (the disenfranchisement dates back beginning at 1919). This ban is enshrined in Article 2 part 1 of the Saeima Election Law, as well as the Article 3 part 2 of The European Parliament Elections Law and Article 6 part 2 of The Election Law On City and Town Councils, District Councils and Pagasts Councils. The aim of this diploma paper is to prove that the ban on prisoners active voting rights is not appropriate to general election principles mentioned in Article 3 of Protocol No.1 to the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. Convention, mentioned above prescribes only general principles of democratic election process. At the same time Article 6 and Article 8 of Satversme provides basic principles for the democratic election proceses in Latvia.