Patērētāju tiesības. Informācijas sniegšanas princips.
Author
Minkina, Alla
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Broka, Baiba
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Šī darba temats ir informācijas sniegšanas princips patērētāju tiesībās, kura ietvaros autore izanalizēja šo principu un apskatīja to no dažādiem aspektiem.
Darba pirmajā nodaļā autore izskaidroja un sniedza definīcijas pamatjēdzieniem, kas caurstrāvos visu darbu, kā arī iepazīstināja lasītājus ar patērētāju tiesību un to aizsardzības vēsturi un pirmssākumiem.
Nākamā nodaļa ir nesaraujami saistīta ar pirmo nodaļu, un tika veltīta patērētāju tiesību nozīmei – gan nacionālajās tiesībās, gan pasaules un staprtautiskajā mērogā.
Lai varētu pievērsties darba būtībai, autoresprāt bija nepieciešams trešājā nodaļā minēt visus patērētāju tiesību principus. Pie tam, kas ir svarīgi, šie principi nepārādījās visi kopā kā vienota sistēma, bet gan pa tā saucamiem “principu blokiem”. Laika gaitā dažas personas un organizācijas attīstīja un paplašināju šo principu loku, un mūsdienas šie principi ir vairāki un darbojas kā viens vesels mehānisms.
Ceturtā nodaļa pilnībā ir veltīta konkrēti vienam principam un to izpausmei, t.i. informācijas saņemšanas principam. Šis princips vienlaikus rada tiesības patērētājam uz vispusīgas un pilnīgas informācijas saņemšanu, kā arī rada ražotājam, pārdevējiem, pakalpojuma sniedzējiem un tml. personām, pienākumu sniegt šādu informāciju, bez pieprasījuma no patērētāja puses. Šajā nodaļā ir tās informācijas izklāsts, ko jāsniedz vienmēr, bez atkāpēm, kā arī tas, kādā veidā un formā šai informācijai jābūt pasniegtai.
Darba piektā nodaļa ir īpaša nodaļa, kurā autore, ņemot vērā mūsdienu ekonomisko situāciju, nolēma atsevišķi izdalīt kredīta līgumus, precizāk – to informāciju un tās pasniegšanas specifiku, un ja vēl precizāk tad, autore izanalizēja, vai mainīgās likmes iekļaušana šādos līgumos ir atbilstoša informācijas sniegšanas principam.
Turpmāk, autore pievērsās tādam informācijas sniegšanas veidam kā reklāmai. Principā tas šobrīd ir visizplatītākais veids kā piesaistīt patērētāju uzmanību un pārliecināt, ka tieši šī prece vai pakalpojums patērētājam ir visnepieciešamāks.
Nākāmājā nodaļā ir sniegts salīdzinājums ar šīs jomas regulējumu, kas ir anglo-amerikāņu tiesību saimē. Neskatoties uz to, ka Lielbritānija, tāpat kā Latvijas Republika ir Eiropas Savienības dalībvalsts, tomēr pastāv zināmas atšķirības. Tās ir atšķirības netikai pašos normatīvajos aktos, bet gan valsts politikā un cilvēciskajā faktorā. Te nedrīkst nepieminēt ASV, kas atstāja diezgan lielu iespaidu un ietekmi uz šo jomu vairāku iemeslu dēļ, tajā skaitā arī tāpēc, ka tieši šajā valstī atrodami patērētāju tiesību aizsardzības pirmssākumi, kā arī tāpēc, ka tur tieši valsts mēģina mazināt lielo koncernu ietekmi uz tirgu.
Visbeidzot, secinājumos, autore apkopo izanalizēto katrā nodaļā, un nonāk pie tā, ka, cik tas nebūtu paradoksāli, bet, no vienas puses, lielā tirdzniecības ķēdē patērētājs ir neatņemama sastāvdaļa, jo viss, ko dara ražotāji ir apmierināt patērētāja visdažādākās vajadzības, un, protams, iegūt peļņu, bet no otras puses patērētājs ir vismāzāk aizsargāta vienība šajā ķēdē. Tāpēc autorei radās jautājums, vai nevajadzētu patērētāju aizsargāt un informēt pēc iespējas vairāk un pamatīgāk. This work is written on the topic of one of the consumer’s law principles – obligation of giving full and corresponding description. Within a framework of this topic author has fulfilled analysis and examined all main aspects of this principle.
In section 1 author has put some clarity in the main terms used throughout the whole work, as well as acquainted readers with origins, rise and history of protection of consumer’s rights.
The next section of this work, which is inseparably attached to the first one, is devoted to the explanation of importance of existence of consumer’s rights, as such – according to both, national and international scale.
For settling about the very core of the subject, first of all it was necessary to list all the consumer's rights protection principles. Here it is important to highlight that there was not a chance these principles rose simultaneously. By now only, all the principles are made up in one system.
The fourth section is devoted to the very one principle, i.e. the obligation of giving a full description to a consumer. This principle at once includes two opposite sides – on the one hand, it is the consumer's right on getting a full description and information about a service or goods, but, on the other hand, it is a manufacturer’s, a salesman’s, etc., obligation to provide all the information and description needed. In this section it is also displayed the form and way of providing information.
The section 5 is a special section, by the author taking into consideration the economic situation nowadays, is on consumer’s credit contracts, to be more specific – it is on the kind of information included in those contracts and the way of applying it in practice.
Further on, author has decided to turn to the most widely spread way of consumers being kept informed – advertisement.
In the next section it is appealed to outshine the differences of Anglo-Saxon legal system according to this topic. Despite of both – Latvia and Great Britain – being members of the European Union, there are some diversities, mostly which are to be found in the politics of each country. And, of course, it is impossible to ignore the influence of the USA, where they are head-to-head with huge firms and corporations.
In conclusion, the author has summed up the outputs of each section and has come up with rather a paradoxical thought – on the one hand, the consumer is the most essential part in trade chain, for whose sake manufacturers are working, and because of them are making profit, but, on the other hand, – the consumer is the most defenseless part of this trade chain. That’s why the author has a question – isn’t it necessary to pay more attention to the consumer’s right protection field.