Aktuālākās problēmas patērētāju kreditēšanā
Author
Dekšņa, Indra
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Broka, Baiba
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Autore veikusi pētījumu par aktuālākajām problēmām patērētāju kreditēšanā. Analizējot auto līzinga līgumus, Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumus, pētot informāciju Internetā, autore secina, ka tēmas aktualitāte ir neapšaubāma. Ekonomiskās krīzes sekas ir atstājušas iespaidu gandrīz un katra patērētāja kredītvēsturi, tādēļ ir svarīgi apzināties iepriekš pieļautās kļūdas un censties tās nepieļaut turpmāk.
Eiropas Savienības normatīvajos aktos nepārtraukti tiek veiktas izmaiņas un uzlabojumi, lai nodrošinātu vienlīdzīgu un augstu patērētāju aizsardzīas līmeni visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Latvija ieviesusi Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/48/EK ( 2008. gada 23. aprīlis ) par patēriņa kredītlīgumiem un ar ko atceļ Direktīvu 87/102/EEK ( OV L 133, 22.5.2008. ) normas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Pēdējie grozījumi paredz ekskluzīvu iespēju patērētājam atkāpties no noslēgtā kreditēšanas, tai skaitā no finanšu līzinga līguma, 14 dienu laikā pēc tā noslēgšanas, nesniedzot nekādu pamatojumu kreditoram. Tādā pašā termiņā patērētājs ir tiesīgs atkāpties no noslēgtā kreditēšanas līguma, ja kreditors ir zaudējis licenci – speciālo atļauju patērētāju kreditēšanai, kuru no 2011. gada ir pienākums saņemt kapitālsabiedrībām, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem.
Autore pētījuma rezultātā apzinājusi nozīmīgākās problēmas, kas saistītas ar līzinga darījumiem patērētājiem, tai skaitā analizējusi praktiskus piemērus, normatīvos aktu un tiesu prakses materiālus. Par būtisku pārkāpumu autore uzskata nepietiekamas informācijas sniegšanu pirms līguma noslēgšanas, kā rezultātā patērētājs var pieņemt ekonomiski nepamatou lēmumu. Par vēl vienu nozīmīgu problēmu uzskatāma situācija, ka patērētājs, kuram par līguma noteikumu nepildīšanu līzinga kompānija pieprasījusi atdot automašīnu, nespēj pārliecināties līzinga kompānijas uzrādītā atsavināšanas cena ir patiesa. Autore izteikusi savus priekšlikumus augstākminēto problēmu risināšanai. The author conducted a study on the top problems arising from consumer credit agreements. Analyzing the contracts (for car purchase) with consumers and companies, the decisions of the Consumer Rights Protection Centre of Latvian Republic, researching information on the Internet, the author concludes that the actuality of the theme is obvious. Economic crisis have influenced nearly every consumer's credit history and so it is important to be aware of past mistakes and try to avoid them in the future.
To ensure equality and a high level of Consumer`s protection in all Member States of European Union regularly there is make changes and improvements in normative acts passing by European Union. Latvia recently introduced DIRECTIVE 2008/48/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 23 April 2008 on credit agreements for consumers and repealing Council Directive 87/102/EEC in national legislation – Consumer Rights Protection Law. The last changes provide the right of in relation to consumer credit contract in 14 days after signing the contract. In same term consumer has the right to refuse the credit contract, if Creditor lost his license.
In result of reserch author identified most important problems and tray to give conslusions and useful answers to problems, which rise from consumer credit contracts.