Show simple item record

dc.contributor.advisorKārkliņa, Annijaen_US
dc.contributor.authorLaganovska, Kristīneen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Juridiskā fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T12:32:45Z
dc.date.available2015-03-23T12:32:45Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other10227en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/8329
dc.description.abstractPēdējos gados pieaug proporcionalitātes nozīme publiskajās tiesībās, tādēļ maģistra darba pētījuma priekšmets ir proporcionalitātes principa saturs piecās Eiropas valstīs – Nīderlandē, Lielbritānijā, Francijā, Vācijā un Latvijā. Nīderlandē proporcionalitātes princips ir radies no tiesu prakses, konkrēti no Augstākās tiesas (Hoge Raad) judikatūras, un princips vēlāk tiek iekļauts vairāku likumu tekstos. Administratīvo tiesību ģenerālakts (Algemene wet bestuursrecht) paredz, ka nelabvēlīgs administratīvs lēmums nedrīkst būt neproporcionāls attiecībā uz mērķiem, kas ar lēmumu ir jāsasniedz, kā arī ir jāsver iesaistītas intereses pret sasniedzmajiem mērķiem. Zem Eiropas Kopienu tiesību ietekmes, īpaši Eiropas Tiesas precedentu rezultātā, proporcionalitātes princips pēdējā laikā tiek iepazīts Anglijas tiesībās. Šis princips, līdzīgi kā Nīderlandes tiesībās, tiek atvasināts no tiesu judikatūras. Proporcionalitātes princips atļauj dziļāku administratīvās iestādes rīcības pārbaudi, kā to pieļauj tradicionālais angļu Wednesbury nesaprātības (Wednesbury unreasonableness) princips. Piemērojot proporcionalitātes principu, tiesa katrā ziņā meklēs balansu starp Eiropas Kopienas interesēm un indivīda vai dalībvalsts interesēm. Tas ir ļoti sagaidāms, ka angļu tiesas integrēs proporcionalitates principu angļu tiesībās. Francijas tiesībās proporcionalitātes princips izriet no Valsts Padomes (Conseil d’Etat) judikatūras un, salīdzinot ar citām valstīm, ir stipri attīstīts. Tomēr, papētot Francijas Valsts Padomes (Conseil d’Etat) tiesu praksi, varētu izdarīt secinājumu, ka ir novērojama zināma nevienveidība veidā, kā proporcionalitātes princips tiek piemērots. Tradicionālā joma, kurā proporcionalitātes princips Francijā tiek testēts un piemērots, ir kārtības nodrošināšanas joma. Franču policijas tiesībās kārtības nodrošināšanas pasākumiem objekts un mērķis ir aizsargāt „ordre public” jeb publisko kārtību. Tādēļ ir jāeksistē redzami stingrai sasaistei starp personiskās brīvības ierobežojumu un briesmām, ar kurām publiskā kārtība tiek apdraudēta. Vācijas tiesībās proporcionalitātes princips attīstījās no policijas tiesībām un likuma varas. Proporcionalitātes princips pieprasa, lai visi līdzekļi ir atbilstoši un samērīgi, un atbilst izvirzītajam mērķim. Proporcionalitātes princips ieņem nozīmīgu pozīciju vācu tiesībās, kas tam ir piešķirta saskaņā ar konstitūciju jeb Vācijas pamatlikumu. Proporcionalitates princips spēlē nozīmīgu lomu, piešķirot substanci ar konstituciju aizsargātājām brīvībām. Latvijā proporcionalitātes principam ir konstitucionāls rangs un tas izriet no Satversmes 1.panta. Tuvākais modelis Latvijas tiesībām, veidā, kādā tiek ievērots un piemērots proporcionalitātes princips, ir Vacijā. Proporcionalitātes princips noteic, ka tad, ja publiskā vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp personas un valsts vai sabiedrības interesēm. Satversmes tiesa, piemērojot proporcionalitātes principu, ir ievērojami paļāvusies uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesu praksi. Eiropas Kopienas tiesībās proporcionalitātes princips bieži tiek izskaidrots, atsaucoties uz to, ka tas ir princips, kurš ir kopējs dažādām nacionālajām sistēmām un kurš ir atzīts starptautiskajās tiesībās. Eiropas Kopienas tiesībās ir kopējas prasības proporcionalitātes principam, piemēram, atbilstība un nepieciešamība. Tomēr ne vienmēr ir vienkārši noteikt konkrētu izcelšanos vispārējiem tiesību principiem, kurus ir definējusi Eiropas Kopienas tiesa.en_US
dc.description.abstractIn recent years the role of the principle of proportionality has increased in all five countries - in the Netherlands, the United Kingdom, France, Germany and Latvia. Subject of the thesis is the role of the principle of proportionality in those five countries. In the Netherlands principle of proportionality has its origin in the case law of the Highest court (Hoge Raad) and was later incorporated in the text of a number of Laws. Dutch General Act on Administrative Law Provisions (Algemene wet bestuursrecht) sais that the proportionality principle is taken to be the rule that the relevant rights and interests must be weighed up against each other. In the United Kingdom under the influence of European Community law, in particular the case law of the European Court of Justice, the proportionality principle has recently been introduced into English law. So the proportionality principle similar to the Netherlands derives from the case law. The principle of proportionality may allow a more scrutiny of administrative action then traditional Wednesbury rule of unreasonableness permits. In considering principle of proportionality the Court will be essentially seeking to balance the Community interest with that of individuals, or member States. It is highly likely that the courts will integrate the principle of proportionality into English law. In France the principle of proportionality derives from case law of the Conseil d’Etat and comparing to other countries is strongly developed. Thus, there is a certain degree of uncertainty in the manner in which the proportionality principle is applied by the Conseil d’Etat. The traditional area in which the proportionality principle is tested in France is the law of policing. Under French law, policing measures have the object and purpose of protecting the “ordre public”. This requires a certain proportion or balance between the administrative measure taken and the end to be achieved. In Germany the principle of proportionality derives from the field of police law and the rule of law. It limits State actions. The principle of proportionality demands that the measure is suitable and commensurate in accordance with the intended aim. The principle also has found its place in the Basic Law so it has a strong position. The proportionality principle plays a key role in giving substance to and realizing the protection of freedom guaranteed by the Constitution. In Latvia the principle of proportionality is law-based principle and it is included in Article 1 of Latvian Constitution. The closest model to Latvia in applying and observing the proportionality principle is in Germany. The proportionality principle determines that – if the public power limits person’s rights and interests – a reasonable balance between the interests of the person and the state or public interests has to be taken into account. The Latvian Constitutional Court in applying principle of proportionality has been greatly relying on the case law of European Court of Human Rights. The Community law proportionality principle is often explained by reference to a principle which is common to the various national legal systems and recognized in international law. There are common requirements for the principle of proportionality, such as, appropriateness and indispensability. Thus, it is not always easy to establish the exact lineage of principles of law defined by European Court of Justice.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectJuridiskā zinātneen_US
dc.titleProporcionalitātes principa jēdziens un satursen_US
dc.title.alternativeConcept and content of the principle of proportionalityen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record