Konkrētā ģeogrāfiskā tirgus noteikšana Eiropas Savienības konkurences tiesībās
Author
Rimša, Andris
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Broks, Edmunds
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis ir noteikt, vai Eiropas Savienības (ES) konkurences tiesībās konkrētais ģeogrāfiskais tirgus tiek definēts un noteikts atbilstoši ES konkurences tiesību mērķiem, no kuriem izriet konkrētā ģeogrāfiskā tirgus noteikšanas mērķis - identificēt aizstājējteritorijas, kurās tiek piedāvātas preces, kas izdara konkurences spiedienu uz apskatāmajā ģeogrāfiskajā teritorijā piedāvāto preču cenu.
ES konkurences tiesībās par galveno paņēmienu ģeogrāfiskā tirgus noteikšanā ir deklarēts hipotētiskā monopolista tests, un darbā ir aplūkoti šī testa pamatprincipi - pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamība, un piemērošanas trūkumi un īpatnības. Darbā tiek piedāvāts pilnībā atteikties no ES tiesu judikatūrā attīstītās konkrētā ģeogrāfiskā tirgus definīcijas, kas kā vienīgo kritēriju izvirza pietiekami viendabīgu konkurences apstākļu pastāvēšanu attiecīgajā teritorijā, tā vietā piedāvājot izmantot tikai hipotētiskā monopolista testu. The goal of the thesis is to determine, if the relevant geographical market is defined and delineated in accordance with the goals of the European Union (EU) competition law, which determine the purpose of the definition of the relevant geographical market, that is, to identify the area where the products that exercise competitive constraints upon the products available in the geographical area in question are sold.
In EU competition law the hypothetical monopolist test has been recognised as the basic measure for the delineation of the relevant geographical market, and the thesis examines the main principles of this test, demand and supply substitutability, and the deficiencies and peculiarities in the test. It is proposed to completely abandon the definition of the relevant geographical market as developed in case-law of the EU courts, which provides for sufficiently homogeneous condition of competition as the sole criteria for the delineation of the relevant geographical market. Instead, it is proposed to apply only the hypothetical monopolist test.