Romāna analīzes principi vidusskolā
Autor
Ozoliņa, Daina
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Lūse, Dace
Datum
2007Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbā „Romāna analīzes principi vidusskolā” ir parādīts, ka romāna analīze var tikt balstīta uz diviem principiem – teorētisko un audzinošo. Tieši abu principu izmantošana ir nozīmīga literatūras izpratnes un mācīšanās jomā. Diplomdarba mērķis ir parādīt, cik nozīmīgi ir, papildinot vienam otru, līdztekus izmantot teorētiskos un audzinošos romāna analīzes principus.
Diplomdarbs sastāv no trim daļām. Pirmajā daļā tiek aplūkots romāna analīzes teorētiskais princips, balstoties uz literatūras teoriju, žanra aspektiem, skolas analīzes pamatiem un reālo izglītības situāciju Latvijā.
Otrajā daļā tiek skatīts romāna analīzes audzinošais princips, pakļaujot to skolēna intelektuālajai un emocionālajai izaugsmei.
Trešajā daļā tiek skatīta romāna analīzes shēma (tā balstās uz romāna elementiem), kur katrs romāna elements tiek apskatīts gan pēc teorētiskā, gan pēc audzinošā principa.
Diplomdarbs ir nozīmīgs šībrīža situācijā, kad literatūras skolotājiem, no vienas puses, jāievēro standarts, eksāmena prasības un jāspēj iedot skolēniem pēc iespējas vairāk zināšanu, vienlaikus iemācot viņiem tās pielietot praktiski, un tai pat laikā arī jāsaglabā literatūra kā vērtības veidojoša stunda. The paper „The principles of novel analysis in highschool” claims that the analysis of the novel can be based on two main principles – theoretical and educational. These both principles are essential in undestanding and teaching literature in highschool. The aim of the paper is to show how crucial is to use both of these principles in the educational process.
The paper consists of three parts. First part concentrates on the theoretical aspect of novel, based on literary theory, aspects of genre, school analysis and situation of the eduction in Latvia.
Second part is focused on the educational aspect of novel analysis, which should be connected to intellectual and emotional development of students.
Third part of the paper shows the scheme of novel analysis (based on the elements of novel). Each of five novel elements is analysed by theoretical and educational principles.
The paper is essential in the current situation when teachers stand in front of dilemma – they have to prepare their students for exams as well as show the literature as possible pattern for ethical and emotional behaviour.
The paper concludes that the school analysis, which is widely used in analysing the novel in highschool, is the best way to incorporate the theoretical and the educational principle in the literature lessons.