• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Radošo darbu vērtēšana literatūrā

Thumbnail
View/Open
306-40050-berzina_zane_KlaF030016_2009.pdf (334.4Kb)
Author
Bērziņa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Lazareva, Anta
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā aplūkoti jautājumi, kas saistīti ar skolēnu radošo pārbaudes darbu vērtēšanu literatūras mācību priekšmetā. Diplomdarba tēma ir aktuāla, Ħemto vērā, ka 2008.gada 2.septembrī tika apstiprināti jaunie valsts vispārējās vidējās izglītības standarti un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standarti. Atbilstoši diplomdarba mērėim – pētīt ar radošo darbu vērtēšanu saistītās problēmas - darba gaitā analizēti šādi jautājumi – radošuma loma literatūras mācību priekšmeta kontekstā, radošs pārbaudes darbs un tā vērtēšana, mācīšanas un vērtēšanas metodika, lai skolēns veiksmīgi attīstītu radošās prasmes, kā arī jēdziena radošas spējas būtība. Darba teorētiskajā daĜā sniegts pārskats par tādiem jēdzieniem kā – radošums, radoša darbība, radoša personība un radošuma novērtēšanas problēmas. Praktiskajā daĜā ir aplūkoti trīs radošu pārbaudes darbu veidi – dzejas analīze, brīvie domraksti un nosacīti brīvie domraksti – un katram no tiem izveidotas kritēriju tabulas. Nosacīti brīvie domraksti pētīti sīkāk, par materiālu izmantojot skolēnu rakstītos domrakstus.
 
Graduation paper highlights the issue regarding the evaluation of the pupil’s creative examination papers in Literature subject. Topic for the graduation paper is of pending matter, as starting from September 2, 2008 the new Standards for general secondary education and standards of subjects have been approved. According to the aim of the Graduation paper – to examine the various types of creative examination papers – following issues have been main topics of the research: examination of the creative papers in Literature, the role of creativity in the framework of subjects, creative examination and evaluation of it, method of studying and evaluation to develop creative skills for pupils and term creative skills. The theoretical part of the paper analyzes term creativity, creative action, and creative personality and evaluation issues connected with the mentioned terms. Empirical part opens three case studies of creative examination types – analyses of poetry, free-topic essays and relatively free-topic essays. For the needs of evaluation of each of the types, the tables of criterion have been set up. Relatively free-topic essays have been a matter for deeper analyses, where pupils’ essays are used as an example.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9518
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV