• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atstāstījuma izteiksmes funkcijas publicistikā

Thumbnail
View/Open
306-9185-Voitkevica_Sarmite_BalF030043.pdf (514.9Kb)
Author
Voitkeviča, Sarmīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnača, Andra
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis: izpētīt atstāstījuma izteiksmes funkcijas, lietojuma biežumu un tās lietojuma iemeslus latviešu publicistikā. Darbs sastāv no 3 nodaļām: Darba ievadā ir sniegta informācija par darbā izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem, to sasniegšanas metodēm. Darba 1. daļā sniegts ieskats publicistikas stila būtībā, tā izpausmes veidos, žanros, tā funkcijas. Darba 2. daļā sniegta vispārīga informācija par darbības vārda izteiksmēm un par atstāstījuma izteiksmi atsevišķi. Tiek aplūkota atstāstījuma izteiksme, tās robežgadījumiem ar citām izteiksmēm, tās īpašības, balstoties un agrākajiem citu valodnieku pētījumiem. Darba 3. daļā veikta publicistikas materiālos atrodamo atstāstījuma izteiksmes piemēru analīze, balstoties uz savākto teorētisko materiālu bāzes, to izskaidrojums ar piemēru palīdzību.
 
The Bachelor’s work objective: to research relative mood’s functions, the motives and causes of it’s usage in Latvian journalism. The Bachelor’s work consists of 3 parts: In the Introduction the information is given about the aims and challenges that are put forward in the paper. The description is shown of used methods for reaching the target. The first part follows with insight into the nature of journalistic style. In the second part general information is given about the moods of the verb. The accent is also set on relative mood separately. In the third part an analysis of relative mood’s usage examples found in journalistic materials is being made. Based on acquired theoretical basis an explanation follows with the help of examples.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9564
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV