• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kredītiestāžu atbildība saskaņā ar patēretāju tiesību aizsardzību.

Thumbnail
View/Open
307-17259-Simanovica_Evija_er09185.pdf (364.2Kb)
Author
Simanoviča, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Balodis, Ringolds
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā „Kredītiestāžu atbildība saskaņā ar patērētāju tiesību aizsardzību”, tiek pētīti patērētāju tiesību aizsardzības sistēmas izveidošanās un tās attīstība, normatīvie regulējumi Eiropas Savienībā un Latvijā. Raksturotas institūcijas un tās funkcijas, kas darbojas patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Darbā tiek apkopoti kredītiestāžu pārkāpumi pret patērētājiem, apskatīta kāda ir patērētāju sūdzību izskatīšanas kārtība, kādi ir trūkumi. Ir izveidots Patērētāju tiesību aizsardzības centra saņemto sūdzību rezumējums un iespējamie normatīvie uzlabojumi. Nobeiguma nodaļā tiek salīdzināts Vācijas patērētāju aizsardzības likums ar Latvijas Republikas patērētāju aizsardzības likumu, lai uzzinātu kāda prakse ir citā Eiropas Savienības valstī. Darbā izmantotas publikācijas, mācību materiāli, Latvijas Republikas normatīvie akti, kā arī pieejamā informācija masu mēdijos un internetā interneta avoti. Darba autore secina, lai nodrošinātu efektīvu patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu uzraudzību, nepieciešams veidot modernu, ilgtspējīgu, labi koordinētu un uz rezultātu balstītas tirgus uzraudzības sistēmu, kas nodrošināta ar adekvātiem resursiem. Tāpēc ir jāturpina stiprināt patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu ieviešanas un tirgus uzraudzības institūciju kapacitāte gan cilvēkresursu, gan finanšu resursu jomā.
 
The paper “Responsibility of Credit Institutions Concerning Consumer Protection” examines formation and development of the consumer protection system as well as regulations in the European Union and Latvia. Institutions working in the area of consumer protection and their functions are also described. The paper covers credit institution violations against consumers, the order by which consumer complaints are processed and the drawbacks of the system. Complaints received by the consumer protection center are summarized and possible improvements are proposed. The concluding section compares consumer protections laws of Germany and Latvia in order to get insight into the practices used by other countries of the European Union. Various publications, learning materials, legal acts of the Republic of Latvia have been used in the paper, as well as the information available on the Internet and in mass media resources. The author concludes that in order to ensure effective monitoring of consumer protection legal acts it is necessary to create a modern, sustainable, well coordinated and results-oriented market monitoring system, which is provided with adequate resources. Therefore it is necessary to sustain the capacity of consumer protection and market monitoring institutions in both human resource and financial areas.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9631
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5323]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV