Telpiskuma izpratnes apguve vispārizglītojošās skolas 7. klasē
Author
Bambāns, Atis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kincāns, Vladimirs
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Telpiskuma izpratnes apguve vispārizglītojošās skolas 7. klasē” mērķis ir - veidot 7. klases skolēniem veidot izpratni par par telpas attēlpošanas paņēmieniem plaknē. Mērķa īstenošanai tiek izvirzīti uzdevumi: pētīt literatūru par telpas attēlošanas paņēmieniem, izstrādāt uzdevumu kopu, veikt pedagoģisko izmēģinājumdarbību, analizēt mācību darba rezultātus. Diplomdarbā tiek izmantotas šādas metodes: mākslas darbu izpēte, pedagoģijas un psiholoģijas literatūras analīze, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība, skolēnu darbu analīze. Pētot literatūru un mākslas darbus par telpas attēlošanu, tika atklāts - lai radītu attēlu plaknē, ir jārada ilūzija par 3. dimensiju – dziļumu. To, galvenokārt, iespējams veikt ar zinātniski pamatotu sistēmu – perspektīvu.
7. klases skolēni spēj veikt radošus darbus plaknē, telpā un laikā. Tika izveidota 9 uzdevumu kopa, kura apvienoja autora atklātos attēlošanas paņēmienus mākslas vēsturē. Uzdevumi bija ar pieaugošu sarežģītību un tika realizēti. Analizējot iegūtos rezultātus, tika secināts ka skolēniem caur šo uzdevumu kopu var veidojas izpratni par telpu un diplomdarba mērķis ir sasniegts. The aim of the Diploma Paper „Teaching Awareness of Space in Forms 7 of General Secondary Schools” is to undertand how to help to 7-year students to develop awareness of space. The following tasks have been detemined to fulfil the aim: to research writings relating to space, to develop a set of exercises, to carry out paedogogical fieldwork, to analyze schoolwork results. The following methods have been used in the Diploma Paper: investigation of artwork, analysis of paedogogical and psychological writings, paedogogical fieldwork, analysys of students’ work. 7 year students are able to carry out creative work on a plane, in space and in time. While researching writings on space and artwork, it was discovered that it is necessary to create illusion of the third dimension – the depth in order to create an image on a plane. Mainly it can be achieved using a scientiffically substantiated system – the perspective.
A set of 9 exercises was developed combining the author’s findings in the history of art. The execises are arranged with increasing level of difficulty and were realized. Having analyzed the results, it was found out that by the help of such exercises it is possible to develop awareness of space and that then aim of the Diploma Paper is reached.