Sociālpedagoģiskā darbība disfukcionālu ģimeņu sociālo problēmu cēloņu mazināšanā Saulkrastu pašvaldībā
Author
Feldmane, Ingūna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Berķe, Anita
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir „Sociālpedagoģiskā darbība disfunkcionālo ģimeņu sociālo problēmu cēloņu mazināšanā Saulkrastu pašvaldībā”.
Autore raksturo ģimenes būtību un attīstību mūsdienu sabiedrībā, disfunkcionālu ģimeni un tās ietekmi uz bērnu audzināšanu, analizē dažādu autoru teorijas par disfunkcionālas ģimenes veidošanās cēloņiem, pēta šo ģimeņu sociālās problēmas un to rašanās ekonomiskos, sociālos un psiholoģiskos cēloņus, kā arī apskata vecāku un bērnu attiecību juridisko aspektu, apraksta sociālā pedagoga darbību un komandas darba pieeju strādājot ar disfunkcionālām ģimenēm.
Diplomdarba pētījuma daļā autore pēta disfunkcionālu ģimeņu sociālo problēmu cēloņus Saulkrastu pašvaldībā, kā arī pēta un analizē sociālpedagoģisko darbu Saulkrastu Sociālajā dienestā. Izpētes rezultātā autore piedāvā sociālpedagoģiskā darba programmu disfunkcionālu ģimeņu sociālo problēmu cēloņu ierobežošanai un mazināšanai, kura vērsta uz trim mērķauditorijām: abu Saulkrastu pašvaldības vidusskolu skolēniem, viņu vecākiem un pedagogiem.
Programmas aprobācija veikta vesela gada garumā un tās rezultāti parāda, ka piedāvātās aktivitātes veicinājušas tajā iesaistīto dalībnieku līdzdarbību savas sociālās funkcionēšanas uzlabošanā.
Atslēgvārdi:
Disfunkcionāla ģimene
Sociālās problēmas
Sociālpedgoģiskā darbība The subject of the diploma paper is: „Socialpedagogical activity in lessening the reasons of social problems of disfunctional families”.
The authoress characterizes the family esence and development in modern society, a disfunctional family and its influence upon children’s upbringing, analyses theories by different authors about the reasons of forming a disfunctional family, researches the familie’s social problems and the economic, social and psychologic reasons of their appearance, as well as inspects the juridicial aspect between the parents’ and children’s relations, describes the social pedagogue’s actions and the attitude of the command’s work dealing with disfunctional families.
In the researc part of the diploma paper the authoress researches the reasons of the disfunctional families’ social problems at Saulkrasti municipality, as well as researches and analyses the socialpedagogic work at Saulkrasti Social Duties department.
As the result of her research the authoress offers a programmē of social pedagogic for limitingand lessening the reasons of disfunctional families’ social problems; the programmē is meant for three audiences: the students and their parentēs of both Saulkrasti municipality secondary schools as well as the pedagogues.
The approbation of the programmē was going on for a whole year and its results show that the offered activities have encouraged the participants’ collaboration in the improvement of their social functioning.
Kay words:
a disfunctional family
social problems
socialpedagogical function
The subject of the diploma paper is: „Socialpedagogical activity in lessening the reasons of social problems of disfunctional families”.
The authoress characterizes the family esence and development in modern society, a disfunctional family and its influence upon children’s upbringing, analyses theories by different authors about the reasons of forming a disfunctional family, researches the familie’s social problems and the economic, social and psychologic reasons of their appearance, as well as inspects the juridicial aspect between the parents’ and children’s relations, describes the social pedagogue’s actions and the attitude of the command’s work dealing with disfunctional families.
In the researc part of the diploma paper the authoress researches the reasons of the disfunctional families’ social problems at Saulkrasti municipality, as well as researches and analyses the socialpedagogic work at Saulkrasti Social Duties department.
As the result of her research the authoress offers a programmē of social pedagogic for limitingand lessening the reasons of disfunctional families’ social problems; the programmē is meant for three audiences: the students and their parentēs of both Saulkrasti municipality secondary schools as well as the pedagogues.
The approbation of the programmē was going on for a whole year and its results show that the offered activities have encouraged the participants’ collaboration in the improvement of their social functioning.
Kay words:
a disfunctional family
social problems
socialpedagogical function