Mācību sasniegumu vērtēšana sociālajās zinībās 8.klasei temata „Karjeras izvēle” apguvē
Author
Leja, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Riemere, Inga
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Mācību sasniegumu vērtēšana sociālajās zinībās 8.klasei, temata Karjeras izvēle apguvē: kvalifikācijas darbs / Gita Leja; zin. vad. Mag. paed., lekt. Inga Riemere; LU. Pedagoģijas un psiholoģijas fakultāte, Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centrs.
Kvalifikācijas darbs sastāv no ievada, trīs nodaļām, secinājumiem, izmantotās literatūras saraksta un 4 pielikumiem. Darbā izmantotas 8 tabulas un 8 attēli.
Autores kvalifikācijas darba mērķis ir pētīt un pilnveidot pārbaudes darbu izstrādes principus sociālo zinību mācību priekšmetā pamatskolā un izstrādāt pārbaudes darbu paraugus temata Karjeras izvēle apguvē, atbilstoši sociālo zinību mācību priekšmeta mērķim.
Līdz ar to, kvalifikācijas darbā ir pētīta un analizēta skolēnu mācību sasniegumu vērtēšana izglītības procesā, kā arī ir izstrādāti un aprobēti pārbaudes darbi temata Karjeras izvēle apguvei 8.klasē, sociālo zinību mācību priekšmetā.
Pētījuma pirmajā nodaļā autore, izmantojot pedagoģiski psiholoģisko literatūru un atbilstošo dokumentāciju, pētījusi vērtēšanas procesa būtību un nepieciešamību, analizējusi vērtēšanas formas un pamatprincipus, apzinājusi vērtēšanas metodes, to izvēli sociālo zinību mācību procesā.
Pētījuma otrajā nodaļā autore pievērsusi uzmanību pārbaudes darbu kā mācību sasniegumu vērtēšanas izplatītākās formas klasifikācijai, izstrādnes pamatnosacījumiem un veidošanas metodikai. Otrajā nodaļā tiek arī analizēta pētāmās grupas vecumposma īpatnības un to sasaiste ar pārbaudes darbu izstrādi attiecīgā vecumposma skolēniem.
Trešajā nodaļā autore ir izanalizējusi sociālo zinību apguvi reglamentējušos dokumentus, izveidojusi integrētu tematisko plānu temata Karjeras izvēle apguvei 8. klasē, kā arī izstrādājusi pārbaudes darbus un to vērtēšanas kritērijus, izmantojot dažādas vērtēšanas metodes, gan temata pilnīgākai apguvei mācību procesa laikā, gan temata apguves novērtēšanai noslēguma pārbaudē. Izstrādātos pārbaudes darbus autore aprobējusi Saldus pilsētas pamatskolas 8.a klasē, analizējusi to rezultātus, kā arī noslēguma pārbaudes darba rezultātus salīdzinājusi ar Saldus pilsētas pamatskolas 8.b klases noslēguma pārbaudes darbu rezultātiem, kur skolēni, temata apguves procesā, neveica visus autores temata apguvei izstrādātos kārtējās pārbaudes darbus.
Pētījuma noslēgumā ir izstrādāti secinājumi par pētījuma rezultātiem un piedāvāti ierosinājumi turpmākai mācību procesa pilnveidei. Assessment of learning achievements in social science in form 8 studying the topic Choice of career : diploma paper / Gita Leja; tutor Mg. paed. lecturer Inga Riemere; Faculty of pedagogics and psychology, Adults Pedagogical Education centre.
The diploma paper consists of introduction, three chapters, conclusions, scientific literature sources and appendixes. There are given 8 charts and 8 pictures.
The aim of the author was to study and to develop the principles of forming tests for social science in elementary schools and to work out test models for teaching the topic Choice of career according to the aim of the programme of social science.
This way in the diploma paper is studied and analyzed assessment of learning achievements in educational process and worked out and approbated tests for the topic Choice of career in form 8 in social science.
In the first chapter of the research the author has studied the matter and the necessity of the assessment process using pedagogical and psychological literature and appropriate documents, and analyzed forms and principles of assessment, methods of assessment and their choice for the teaching process of social science.
In the second chapter of the research the author has paid attention to classification of tests as a most wide spread form of assessment of learning achievements, main conditions for working out the tests and methodology of their forming. In this chapter are analyzed peculiarities of age groups of form 8 and their influence on the content and form of the tests for this age group.
In the third chapter the author has analyzed regulations for teaching social science and made an integrated thematic plan for the topic Choice of career in form 8 and worked out tests and criteria for their evaluation using different evaluation methods for more perfect acquisition during learning process and for the end evaluation of the topic acquisition.
The tests worked out by the author of the paper have been approbated in form 8a in Saldus Elementary school, the results have been analyzed and compared with the test results in form 8b where the students have not done all the regular tests for acquisition of this topic.
In the end of the diploma paper there are given conclusions about the results and offered suggestions for further development of learning process.