Vārdu krājuma pilnveidošana 5-6gadus veciem bēriem ar redzes traucējumiem
Author
Frolova, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs ir veltīts vārdu krājuma pilnveidošanai 5 – 6 gadus veciem bērniem ar redzes traucējumiem.Diplomdarba mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt 5 – 6 gadu vecu bērnu redzes traucējumu ietekmi uz vārdu krājuma attīstību. Mērķa realizēšanai tika noteikti un risināti šādi uzdevumi: Autore ir pētījusi un iepazinusi daudzu autoru literatūru par pētāmo problēmu. Darba tapšanas laikā tika noskaidroti bērnu redzes traucējumu veidi, kā arī raksturota redzes analizatora darbība un funkcijas. Analizēta literatūra par bērnu attīstību veselumā, tai skaitā aplūkota 5 – 6 gadīgo bērnu psiholoģiskais raksturojums. Darbā analizētas bērnu ar redzes traucējumiem redzes uztveres īpatnības un psiholoģiskās attīstības īpatnības. Autore secina, ka pirmsskolas vecuma bērniem ar redzes traucējumiem psiholoģiskā attīstība notiek tāpat kā bērniem ar normālu redzi, atšķiras vien pēc laika ietilpības un tai ir dažādas īpatnības, kas saistītas ar redzes uztveri. Jo izteiktāki ir redzes traucējumi, jo vairāk palielinās sekundāro traucējumu īpatsvars, kas savukārt veicina bērna psihiskās attīstības savdabību.
Darbā dots valodas un runas attīstības raksturojums, kā arī redzes traucējumu ietekme uz bērnu ar redzes traucējumiem vārdu krājumu. Autore secina, ka runas veidošanās bērniem ar redzes traucējumiem un bērniem ar normālu redzi notiek pēc vieniem un tiem pašiem principiem. Bērniem ar redzes traucējumiem leksisko traucējumu novēršana prasa ilgāku korekcijas darbu. Darba praktiskajā daļā veikta padziļināta vārdu krājuma pārbaude (nosaucot priekšmetus, vispārinošos vārdus, īpašības, krāsas, antonīmu, signifikatīvo funkciju izpratne, vārdšķiru lietojums stāstījumā) secinot, ka bērnu vārdu krājums ir atkarīgs no sociālās vides kādā bērns aug un redzes uztveres īpatnībām. Darba praktiskajā daļā ir aplūkotas metodes un paņēmieni vārdu krājuma aktivizēšanai un paplašināšanai. Darbā ir aprakstīti īpaši uzskates līdzekļi bērniem ar redzes traucējumiem un autores izveidoti uzskates līdzekļi vārdu krājuma pārbaudei un aktivizēšanai.
Atslēgvārdi Korekcija – dažādu attīstības trūkumu labošana. Leksika – valodas vārdu krājums. Pavājināta redze – ievērojama redzes pavājināšanās, kad redzes asums veselākajā acī ar parastajiem korekcijas līdzekļiem (brillēm) ir robežās no 0,05 līdz 0,2. Runa – sarežģīta funkcionāla sistēma, vēsturiski izveidojies cilvēku sazināšanās veids ar valodas zīmju palīdzību. Valoda – zīmju sistēma, ko lieto, lai sazinātos, izteiktu domas, fiksētu informāciju. Valoda ir sabiedrības ilgas vēsturiskās attīstības rezultāts, ko bērns apgūst samērā īsā laikā. This graduation is dedicated on expanding vocabulary for 5 – 6 years old children with vision disorders.
The topic of the graduation paper: to find out more about vision disorders influence on 5 – 6 years old children vocabulary theoretically and practically development.
On goal realization there were appointed and solved tasks like:
The author has researched many author’s literature about researchable problem.
In progress of making this work, there were discovered vision disorders of children, as well as characterized vision analyzer’s work and functions. Analyzed literature about the child’s evolution, inter alia examined psychical characterization of 5 – 6 years old children. In this work vision perception’s abilities have been analyzed and individuality of psychological development. The author deduces, that children with vision disorders in pre-school age, the psychological development is going onward as well as children with normal vision. Only thing that makes difference is time spent and many other individuality that are linked with vision perception. Because, the more pronounced the vision disorders are, the more increased the proportion of the secondary disorders, which in this case encourages child’s mental particularity.
In the there has been given a characterization of speech development, as well as influence of vision disorders on child’s vocabulary. The author deduces, that speech development for children with vision disorders and children with normal vision is going on with same principles. The prevention of lexical disorders for children with vision disorders takes longer correctional work.
In the practical part of this work, an extended test for vocabulary check has been made (naming the things, general words, adjectives, colors, the significate function insight of antonym, part of speech usage in story), has drawn a conclusion, that a child’s vocabulary is subjected from the social enviroment where the child is living and from individuality of vision perception. In the practical part, methods for expansion and activation of child’s vocabulary have been inspected.
In this work, a several observation resources for children with vision disorders and the author’s made observation resources for expansion and activaton of vocabulary have been described.
Key words
Correction – various correction of development shortage
Lexicon – speech vocabulary
Low vision – notable vision deterioration, when the vision’s sharpness in healthiest eye with common vision correctional tools (eyeglasses) is in range from 0,05 to 0,2.
Speech – complicated functional system, historically developed human way of communication with help of language signs.
Language – sign system, which is used to communicate, to pronounce thoughts, to fix information. Language is long historical society development’s result, which is adopted by children in small amount of time.