Pētnieciskās prasmes kā intereses rosinošais faktors.
Автор
Babajeva, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Maģistra darba temats ir „Pētnieciskās prasmes kā intereses rosinošais faktors”. Šajā maģistru darbā ir apkopotas teorētiskās nostādnes par pētnieciskajām prasmēm, interesēm mācību procesā un pētniecisko prasmju saistību ar tām. Dotās atziņas tika analizētas, parādot pētniecības elementus mācību procesā neformālās izglītības ietvaros.
Darba mērķis ir izpētīt klausītāju pētniecisko prasmju un interešu attīstības savstarpējas sakarības.
Pētījumā gaitā tika pārbaudīta sekojošā hipotēze: klausītāju interese par mācību kursa saturu paaugstināsies, ja viņiem būs iespēja attīstīt pētnieciskās prasmes.
Hipotēzes pārbaude tika īstenota veicot klausītāju novērošanu, aptaujas un anketēšanas, ar tālāko datu apstrādi SPSS programmā. Pētījumā piedalījās 19 neformālās izglītības iestādes mācību kursa „Astronomijas pamati” klausītāji.
Veiktais empīriskais pētījums ļauj secināt, ka pētniecisko prasmju aktualizēšana mācību procesa palielina klausītāju aktivitāti un līdz ar to viņu interese ir izteiktāka. Līdz ar to klausītājiem ir daudz vieglāk uztvērt mācību vielu un viņi daudz aktīvāk iesaistās mācību procesa gaitā.
Mācību procesa laikā pētniecisko prasmju aktualizēšanai skolotājam ir būtiski radīt studentiem radošu, uz izpētes darbību vērstu vidi, kura palīdzēs atrisināt mācību problēmas un paskatīties uz materiālu no pētnieka pozīcijas.
Atslēgvārdi: pētnieciskās prasmes, interese, pētniecība, mācību process, pētnieciskais process. The theme of a master work is „Researching skills as interest promoting factor”. In this master work have been analized theoretical idejas about research skills, interests during learning process and research skills connection with them. This ideas were analized in the fields of nonformal education process by showing research elements in it.
The works aim is to analize listeners research skills and interests developments mutuall correlations.
In this theoretichal and practical research was verified the hipothesis: listeners interest about learning process will increase, if they will have opportunity to develop their reserach skills.
The hipothesis verifing was made by listeners observation, questioning and oral tests, and futher dates processing by SPSS programm. In this research took part 19 nonformal education listeners during the learning course „The bases of Astronomy”.
The practical research allow to make a conclusion, that the research skills actualization in a leraning process incease listeners activity and thereat their interests are more viewable. Therefore for the listeners it is much easier to understand learning material and they much actively get involved in a learing process.
During learning process to actualize the research skills it is very important for the teacher to made deloping, aimed on a research process invironment, that will help to solve problems and to look at the learning material from the researcher position.
Key words: research skills, interests, research, learning process, research process.