Show simple item record

dc.contributor.advisorAusekle, Dagmāraen_US
dc.contributor.authorTropa, Tamāraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:01:24Z
dc.date.available2015-03-23T13:01:24Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other13624en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9894
dc.description.abstract21.gadsimts iezīmējis problēmas, kas saistītas ar globalizāciju un sabiedrības transformāciju. Arī Latvija pēdējā laikā saskārusies ar iedzīvotāju, tai skaitā jauniešu, migrāciju, kas rada gan sociālas, gan ekonomiskas sekas. Ar katru gadu krasāk jūtama atsvešināta attieksme pret savas valsts vēsturi, kultūru, tradīcijām.Garīgs kūtrums un nevēlēšnās iedziļināties norisēs, kas neskar viņus tieši, nereti jauniešus pārvērš inertos dzīves baudītājos. Tie ir tikai daži iemesli, kas pēdējos gadu desmitos Rietumu pasaulē aktualizējis pilsoniskas sabiedrības jautājumu, kas nepastarpināti tiek saistīts ar izglītības un audzināšanas darbu skolā un ģimenē. Lai varētu aktivizēt audzināšanas darbu, nepieciešams izzināt un izpētīt vidusskolēnu pilsonisko un patriotisko attieksmi pret valsti. Tāds ir arī viens no darba “Pilsoniskuma kā vērtības veidošanās iespējas vidusskolas posmā” mērķiem. Darba ietvaros analizēti dažādi ar pilsoniskumu saistīti aspekti, dota pilsoniskuma kā vērtības definīcija. Literatūras apskatā dots vēsturisks skatījums uz pilsoniskuma konceptu, kā arī aktualizētas dažādas laba pilsoņa iezīmes, apskatīti teorētiskie pilsoniskuma modeļi, dots ieskats pilsoniskās izglītības dominantēs pasaulē un Latvijā, kā arī teorētiski pētīta pilsonisko attieksmju veidošanās problēma vidusskolas posmā. Darba teorētiskajā daļā aktualizēts arī pilsoniskuma kā vērtības aspekts. Izmantoti 68 dažādi avoti, tai skaitā vairākas monogrāfijas. Darba praktiskā daļa atsedz pārskata un eksperimentālā pētījuma rezultātus, kas gūti, aptaujājot un iesaistot pedagoģiskajā eksperimetā Ventspils 1. ģimnāzijas 10.- 12. klašu skolēnus. Šo nodaļu papildina tabulas un diagrammas. Gan skolēnu sniegtās atbildes aptaujā, gan pedagoģiskās darbības eksperimentā apliecināja izvirzītās hipotēzes patiesumu: pilsoniskuma kā vērtības veidošanos ietekmē starppriekšmetu saiknes realizēšana mācību procesā, kā arī atsevišķu mācību priekšmetu komponentu radoša un emocionāla akcentuācija. Atsevišķā nodaļā apkopota Ventspils 1. ģimnāzijas pieredze, radot labvēlīgus apstākļus pilsoniskuma kā vērtības veidošanās procesā. Darbam pievienoti pielikumi ar aptauju atbilžu skaitliskajām tabulām, skolēnu jaunrades darbiem un fotogrāfijām. Atslēgvārdi: pilsoniska izglītība, patriotiskā audzināšana, pilsoniskas attieksmes, pilsoniskums kā vērtība.en_US
dc.description.abstractThe twenty-first century has revealed the problems caused by globalization and transformations in society. In the recent period Latvia also has been touched by migration of its people youth included. This process is causing social and economic consequences. Alienation from histoty, culture and traditions of own country is growing from year to year. Intellectual indolence and passive attitude to the problems of the society that do not directly refer to them in most cases turn the young into people whose only aim is to enjoy life. These are only some of the reasons that in the last decades have risen the questions about the virtues of civic society in the West. And this problem has always been closely connected with the process of education both at schools and families.In order to improve and develop educational work with youth it is necessary to research and state the secondary school students’ attitude as citizens and patriots towards their country. This is one of the aims of the thesis „Possibilities for developing citizenship as a value in secondary school”. The thesis analyzes different aspects of civic society and gives the definition of civic virtues. The literature review presents a historical insight into the development of conception of civic society, describes the traits of a good citizen, deals with theoretical models of citizenship, gives information about the dominant views on civil education in Latvia and othe countries of the world. The thesis also presents theoretical research about problems of developing civic relationships in upper-secondary school. The theoretical part describes aspects of civic virtues. The author has used 68 different resources several monographs included. The practical part of the thesis reveals the results of experimental research gained by questioning and involving into pedagogical experiment students from 10-12 forms in Ventspils Gymnasium No1. This part is supplemented by charts and diagrams. The students’ answers and results of pedagogical experiment have proved the previously stated hypothesis – the development of civic virtues is influenced by interconnection of different school subjects in the process of education and creative and emotional approach used in certain components of educational process. A separate chapter presents good practice of Ventspils Gymnasium No1 in creating favourable conditions for developing civic virtues in students. The work is supplemented by calculations of students’ questionnaires, creative works of the students and photographs. Key words: civic education, patriotic education, civic attitudes, civic virtues.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titlePilsoniskuma kā vērtības veidošanās iespējas vidusskolas posmā.en_US
dc.title.alternativeCivics as chance of value formation in a secondary school span.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record