Pašefektivitātes izjūtas saistība ar stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Author
Morozova, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Voitkāne, Sarmīte
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Rezumējums
Pētījuma mērķis bija noskaidrot saistību starp vispārējo pašefektivitātes izjūtu un stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Pētījuma izlasi veidoja universitātes II kursa 61 respondents. Vidējais vecums grupā M= 20,8 gadi.
Pētījumā tika izmantota Vispārējās pašefektivitātes skala ( The General Self-Efficacy Scale, Jerusalim & Schwarcer, 1995). Stresa pārvarēšanas stratēģiju aptaujas dispozicionālā versija (Dispositional version of the COPE Inventory, Carver, Scheier & Weintraub, 1989) un paplašinātā demogrāfisko datu aptauja.
Rezultāti uzrāda, ka pētītajā izlasē nepastāv saistības starp vispārējo pašefektivitātes izjūtu un stresa pārvarēšanas stratēģijām; vispārējo pašefektivitātes izjūtu un stresa pārvarēšanas stratēģijām sieviešu izlasē; vispārējo pašefektivitātes izjūtu un stresa pārvarēšanas stratēģijām vīriešu izlasē. Apskatot atšķirības starp vispārējo pašefektivitātes izjūtu un stresa pārvarēšanas stratēģijām, pētījums uzrāda, ka sieviešu un vīriešu izlasē atšķirības nepastāv. Statistiski nozīmīgas sakarības pastāv starp vispārējo pašefektivitātes izjūtu un atsevišķiem demogrāfiskajiem rādītājiem; stresa pārvarēšanas stratēģijām un atsevišķiem demogrāfiskajiem rādītājiem.
Šajā pētījumā gūtie rezultāti var kalpot par pamatu citu darbu izstrādei. Turpmākai pētījumu veikšanai būtu ieteicams izvirzītos pētījuma jautājumus pārbaudīt citu pētījumu ietvaros, ar lielākām izlasēm, citām vecuma, dzimuma un sociālām grupām.
Atslēgas vārdi: vispārējās pašefektivitātes izjūta, stresa pārvarēšanas stratēģijas, studenti. The purpose of this study was to examine the relationship between self-efficacy and stress coping strategies.
The participants of research were 61 students, aged 20,8 years old.
This study used General Self-Efficacy Scale (General Self-Efficacy Scale, Schwarzer, & Jerusalem, 1995), Dispositional version of the COPE Inventory (Dispositional version of the COPE Inventory, Carver, Scheier & Weintraub, 1989) and demographic questions.
It was found that that there is not statistically significant relationship between self-efficacy and stress coping strategies; between self-efficacy and stress coping strategies in female group; between self-efficacy and stress coping strategies in male group. It was found that there is not diferences in self-efficacy and stress coping strategies for females and males. It was found that that there is statistically significant relationship between self-efficacy and demographic questions; stress coping strategies and demographic questions.
The acquired results may be useful as a start to other studies in the future.
Key words: self-efficacy,. stress coping strategies, students