• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sākumskolas skolēnu ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem telpiskās uztveres traucējumu korekcija

Thumbnail
View/Open
299-25355-Lapina_Dace_SpSk040013.pdf (448.0Kb)
Author
Lapiņa, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žīmante, Kaiva
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Uztveres spējas ietekmē katra sākumskolas skolēna integrēšanos skolā, viņa mācību darbību un rezultātus. Atkarībā no uztveramā objekta un parādību īpatnībām un savstarpējām sakarībām izšķir laika, telpas un kustību uztveri. Īpaši telpiskās uztveres traucējumi negatīvi ietekmē sākumskolas skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem sekmes – lasīšanas, rakstīšanas, matemātisko un citu prasmju apguvi. Tie iespaido arī bērnu adaptāciju skolas dzīvē un orientāciju apkārtējā vidē. Lai attīstītu katra bērna individualitāti ievērojot viņa dotumus, nepieciešama bērnu uztveres traucējumu korekcija, tādejādi nodrošinot viņiem labākus sasniegumus mācību darbībā un veiksmīgāku integrēšanos apkārtējā vidē un sabiedrībā. Ar savu pedagoģisko pētījumu gribu apliecināt, ka, prasmīgi izmantojot atbilstošus korekcijas metodiskos materiālus, veicot sistemātiskus vingrinājumus skolotāja, logopēda, vecāku vadībā un uzraudzībā, iespējams ievērojami uzlabot telpisko uztveri sākumskolas skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem.
 
The ability to perceive influences integration of each pupil in the school life, her/his ability to learn as well as results of learning. Depending on the object that should be perceived, peculiarities of phenomena and mutual coherence one distinguishes perception of time, space and movement. Especially distortion of spatial perception leaves a negative influence upon a pupil with special needs of the primary school – she/he experiences problems with reading, writing, mathematics and with other skills as well. They also influence the child’s ability of adaptation in the school life and orientation in the surrounding environment. In order to develop individuality of each child by taking into notice her/his talents, correction of the child’s perception distortion is essential, thus ensuring better results in learning process and successful integration in the school life and environment. The aim of my pedagogical research is to prove that it is possible to improve the spatial perception of primary school pupils with special needs by means of skillful use of appropriate correction methodological materials and by regular practice in the assistance of the teacher, speech therapist, or parents.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10110
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV