• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktisko spēļu izmantošana apkārtnes mācību stundās skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem

Thumbnail
View/Open
299-30753-Zarecka_Tatjana_SpSk040003.pdf (322.7Kb)
Author
Zarecka, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žīmante, Kaiva
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomarba tēma ir „Didaktisko spēļu izmantošana apkārtnes mācību stundās skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem”. Pētījuma mērķis: Diplomdarbā teoretiskajā daļā tiek apskatītās pedagoģiskās atziņas par didaktiskajām spēlēm: pedagogus F.Frēbeļa, M.Montesori, K.Ušinska, J.Tihejevas, A.Sorokinas, A.Bondarenko, O.Svenne, I.Kapostas darbu apskats; tiek analizēts terminu „spēle” un „rotaļa” salidzinājums; tiek apskatīta didaktisko spēļu klasifikācija; tiek apskatīta didaktiskās spēles mācību procesā, to pedagoģiskais un psiholoģiskais potenciāls; noteiktas skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgas attīstības traucējumiem īpatnības un tuvākās apkārtnes mācības vietas nozīme skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem izglītošanā. Otrajā praktiskajā daļā tiek izpetīts didaktisko spēļu pielietojums skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem apkārtnes mācības satura apgūšanā. Pētijuma rezultatā diplomdarba izvirzitais mērķis: izpētīt didaktisko spēļu psiholoģisko un pedagoģisko potenciālu apkārtnes mācības stundās skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem - ir sasniegts.
 
The theme of diploma is “Using of didactic games at surroundings lessons pupils with medium hard and hard mental development disturbance”. Study of reason: In the theoretical part of diploma there is reviewed pedagogical conclusion about didactic games: work reviewed of pedagogues like F.Frebel, M.Montesori, K.Ushinsky, J.Tiheeva, A.Sorokina, A.Bondarenko, O.Svenne, I.Kaposta. In the theoretical part there is analyzed terms of “play” and “game” comparison and reviewed qualifications of didactic games. There is reviewed games in studying process, their pedagogical and psychological potential, determined pupils with medium hard and hard mental development disturbance peculiarities and studying place meaning in the nearest surroundings to pupils with medium hard and hard mental development disturbance in their education. In the practical part there is explored how pupils with medium hard and hard mental development disturbance use didactic games in surroundings of learning content. In the result of exploring the aim of diploma is; to explore didactic games’ pedagogical and psychological potential at lessons of surroundings to pupils with medium hard and hard mental development disturbance – is reached.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10313
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV