• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pārbaudes darbu veidošanas principi pārejai no aprakstošās vērtēšanas uz vērtēšanu ballēs 1.-4.klasē.

Thumbnail
View/Open
299-3085-Mihelsone_Inga_PmSk040019.pdf (1.380Mb)
Author
Mihelsone, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Date
2006
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba tēma ir par pārbaudes darbu veidošanas principiem sākumskolā, vērtēšanas veidiem , metodēm un paņēmieniem, lai skolotājs mācētu novērtēt skolēna paveikto un arī skolēns spētu sevi novērtēt. Mērķis: Izpētīt pārbaudes darbu veidošanas principus pārejai no aprakstošās vērtēšanas uz vērtēšanu ballēs sākumskolā. Uzdevumi: 1.Izzināt un analizēt pedagoģiski psiholoģisko literatūru par pārbaudes darbu veidošanas principiem sākumskolā. 2.Analizēt dažādus vērtēšanas veidus, metodes un paņēmienus. 3.Analizēt izstrādāto pārbaužu darbu veidus, to piemērotību sākumskolas mācību procesā. Izanalizējot literatūru, gan dažādus pārbaužu veidus, svarīgākais secinājums ir , ka vērtēšanai sākumskolā jānotiek, bet ar mērķi – lai apliecinātu skolēna varēšanu. Skolotājam svarīgākais, lai novērtētu skolēna paveikto un skolēns varētu sevi novērtēt ,ir nepieciešami katrā pārbaudes darbā skaidri vērtēšanas kritēriji , nosacījumi, normas.
 
The Paper is devoted to such a topical problem as principles for making tests, ways of valuating and methods for teacher to know how to estimate pupil’s work and for pupil’s self valuation in Primary school. The aim of the Paper was to investigate the principles for tests in passage from describing valuation to valuation in marks in Primary school. To achieve the aim there the tasks were: 1.To study and analyse the pedagogically psychological literature on principles for tests in Primary school. 2.To analyse different ways and methods of valuation. 3.To analyse the ways of tests which are made and how they suit for the Primary school during the learning process. Analysing literature and different ways of valuation the Paper revealed the importance of valuating in Primary school with the aim to testify pupil’s ability. It can be concluded that the most important for teacher and pupil himself to valuate are clear criteria, conditions and quotas in each test.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10325
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV