• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teātrsporta nozīme 12-13 gadīgu pusaudžu kreativitātes atraisīšanā teātra pulciņā

Thumbnail
View/Open
299-3604-Goizevska_Liga_Peda020220.pdf (2.134Mb)
Author
Goiževska, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lasmanis, Aivars
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs veltīts teātrsporta un kreativitātes mijiedarbības izpētei. Pētījuma aktualitāte pamatojas mūsdienu sabiedrības strauji mainīgajā attīstības tempā, pieaugot pieprasījumam pēc kreatīvām personībām. Pētījuma mērķis ir teorētiski pamatot un empīriski pārbaudīt teātrsporta iespējas 12 - 13 gadīgu pusaudžu kreativitātes veicināšanā teātra pulciņā. Lai mērķi sasniegtu, pētījuma teorētiskajā daļā tiek aplūkots: 1.Teātrsports 2.Pusaudžu vecumposma īpatnības 3.Kreativitāte Pētījuma empīrisko daļu veido 5 kreativitātes pazīmju izteiktības izpēte teātra pulciņa 6 respondentiem teātrsporta nodarbībās, veicot pedagoģisko novērošanu. Pielietojot datu analīzes metodi, tiek secināts, ka teātrsporta metodika, piedāvājot vingrinājumu sistēmu, kas aktivizē iztēli, attīsta prasmi improvizēt un rosina spontanitāti, ir nozīmīgs 12 – 13 gadīgu pusaudžu kreativitātes veicinātājs. Atslēgvārdi: teātrsports, pusaudži, kreativitāte, teātra pulciņš.
 
The bachelor paper is concerned with link between theatresport and creativity. The topicality of the research is determined by the growing need for creative personalities in our developing and fast-moving society. The aim of the bachelor paper is to prove both theoretically and empirically that theatresport is an effective means to develop and facilitate creativity of adolescent group. To fulfill the aim the theoretical part of the paper deals with: 1.Theatresport 2.Characteristics of adolescent 3.Creativity The empirical part is examines 5 characteristic features of creativity of 6 members of the theatre club. Pedagogical observation was used as data collection method. Data analysis was employed to draw the conclusion that the set of exercises that theatresports methodology offers facilitate development of creativity, improvisation skills and encourage spontaneity which has a very great role in development of creativity in the group of 12 -13 year old teenagers. Key words: theatresport, adolescence, creativity, theatre club.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10487
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV