• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu sociokultūras kompetences veidošana latviešu valodas stundās mazākumtautību programmas 9.klasē

Thumbnail
View/Open
299-3697-Ercika_Sanita_Skol040048.pdf (3.875Mb)
Author
Ercika, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā risināta problēma, kā sekmīgāk attīstīt mazākumtautību izglītības programmu skolēnu sociokultūras kompetenci, konkrēti, starpkultūru dialoga veidošanas prasmi, latviešu valodas un literatūras stundās izzinot koncepta laime nozīmi latviešu un krievu kultūrā. Pētījuma mērķis: izveidot un aprobēt mācību materiālu par tematu „Koncepts laime latviešu valodā” mazākumtautību skolas 9. klases skolēnu sociokultūras prasmju attīstīšanai. Pētījuma 5 nodaļās raksturota lingvistiski pedagoģiskā, teorētiskā bāze, izstrādāts un aprobēts didaktiskais materiāls, kā arī analizēti darba gaitā gūtie rezultāti. Pētījuma autore secina: izstrādātais didaktiskais materiāls sekmē skolēnu sociokultūras kompetences veidošanos, jo skolēni attīstīja prasmi iegūt kulturoloģisko informāciju no dažādiem avotiem, izmantot to starpkultūru dialoga un kulturoloģiski marķēta teksta veidošanā.
 
The main problem is solved in this work: how to successfully develop the social cultural competence for students of the minority educational programs, specifically to develop skills to generate intercultural dialogue during Latvian language lessons, how to find out the meaning of happiness’ concept in the Latvian and Russian cultures. The aim of the diploma paper – to create and to test educational material for theme “’Happiness’ concept in Latvian language”, for developing social cultural skills for students in the 9th form of minority schools. The work consists of five parts. There is the describing of linguistic-pedagogical base in these parts, the didactic material is worked out and tasted and the main result, what was received during this work, is analyzed. It is – the developing didactic material promote to generate the social cultural competence, students developed skills to receive culture logical information from different sources and to use this information for dialogue and labeled text generation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10564
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV