Lasītprasmes pilnveidošana bērniem ar nepietiekamu fonemātisko uztveri jaunākajā skolas vecumā
Autor
Bagātā, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbā tiek apskatītas lasītprasmes pilnveidošanas iespējas un fonemātiskās uztveres attīstīšana bērniem jaunākajā skolas vecumā. Teorētisko pamatu veido literatūras analīze par jaunākā skolas vecuma bērnu attīstību, lasīšanas mācības raksturojums, mērķi, uzdevumiem un apguves posmiem.
Diplomdarbā izmantoti S.Tūbeles, Z.Anspokas, A.Ļubļinskas, Ā.Ptičkinas, I.Puškareva, G.Svences, J.Lūses un citu autoru darbi, kuri apkopojuši pētījumus par lasītprasmes un fonemātiskās uztveres attīstīšanu skolēniem. Diplomdarbā tiek piedāvātas darba metodes un vingrinājumi lasītprasmes pilnveidošanai un fonemātiskās uztveres attīstīšanai.
Pētnieciskajā daļā pētīti un analizēti 1. klases skolēni, kuriem novēroti fonemātiskās uztveres un lasīšanas traucējumi. Pētījuma rezultāti apkopoti un analizēti pirms un pēc korekcijas darba.
Autore izdarījusi secinājumus par fonemātiskās uztveres attīstīšanas nozīmi lasītprasmes pilnveidošanā.
Veicot pētniecisko darbu autore nonāca pie atziņām, ka:
1.ja netiek attīstīta fonemātiskā uztvere, rodas grūtības lasītprasmes apgūšanā;
2.logopēdiskās spēles un vingrinājumi palīdz bērnam attīstīt fonemātisko uztveri un lasītprasmi.
Atslēgvārdi – lasīšanas traucējumi, fonemātiskā uztvere, jaunākais skolas vecums, korekcijas darbs. This Diploma work summarizes the improvement possibilities of reading skills and development of phonematic perception in early school age children. Theoretical basis is comprised of literature analysis about development in early school age children, reading lesson characterization, aims, exercises and acquiring periods.
In diploma work are reclaimed works of S.Tubele, Z.Anspoka, A.Lublinska, A.Ptichkina, I.Pushkareva, G.Svence, J.Luse and other authors who codified investigations about developing of reading skills and phonematic perception in school age children. This work offers the methods and exercises for improvement of reading skills and development of phonematic perception.
Explorative part investigates and analyses 1st class children with observed disturbances of phonematic perception and reading. Results of investigation are summarized and analysed before and after the correction work.
Conclusions are made about the significance of phonematic perception development in reading skills improvement.
During this performance following conclusions are made:
1.Without development of phonematic perception the difficulties of reading skills proceed;
2.Logophedic games and exercises help to develop child’s phonematic perception and reading skill.
Key words – reading disturbances, phonematic perception, early school age, correction work.