• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skaneņu R, L izrunas traucējumi un to novēršana pirmsskolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-40334-Andrijevska_Renate_ra06007.pdf (7.783Mb)
Author
Andrijevska, Renāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltiņa, Irēna
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā ir pētīti pirmsskolas izglītības iestādes vecākās grupas bērni ar skaneņu R, L izrunas traucējumiem. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt, pamatot korekcijas iespējas un praktiski pielietot dažādus paņēmienus skaneņu izrunas traucējumu novēršanā. Diplomdarba autore uzskata, ka, ja logopēdiskajās nodarbībās tiek izmantoti vingrinājumi un rotaļas, un bērnam pastiprināti tiek vingrināta sīkā pirkstu muskulatūra, tad bērnu skaņu izrunas traucējumu novēršana ir sekmīgāka. Ciešas mēles saites gadījumos skaneņu izrunas traucējumu novēršanu sekmē operatīva palīdzība. Balstoties uz teorētiskajā daļā aplūkotajām dažādu autoru atziņām, autore secināja, ka runa ir cieši saistīta ar uztveri, atmiņu, domāšanu, uzmanību, fizisko, emocionālo un sociālo attīstību. Veidojot uzdevumu kopu, autore ir ņēmusi vērā pedagoģiskā darba pamatnosacījumus, kas ir jāievēro strādājot ar pirmsskolas vecuma bērniem, kā arī pētāmo bērnu individuālās attīstības īpatnības. Praksē tika pārbaudīti pirmsskolas vecākās grupas bērni, kam ir skaneņu R, L izrunas traucējumi un tika veikts logopēdiskās korekcijas praktiski pētnieciskais darbs. Atkārtotā valodas pārbaude pierādīja, ka bērnu skaņu izruna ir uzlabojusies, kas pamato autores izstrādātā praktiski pētnieciskā darba efektivitāti. Darbā izmantotie artikulācijas aparāta vingrinājumi, pirkstu rotaļas un vingrinājumi skaņu izrunas traucējumu novēršanā var noderēt logopēdam praktiskajā darbā un palīdzēt sasniegt labākus rezultātus. Atslēgas vārdi: pirmsskolas vecākais vecumposms, skaneņu R, L izrunas traucējumi, artikulācijas aparāta vingrinājumi, rotaļas, pirkstu vingrinājumi un rotaļas.
 
Diploma Project „Voiced consonants R, L pronunciation disorders, different correction methods and logopedic intervention of incorrect voiced consonants pronunciation of children at pre-school age” is focused on the form of provided logopedic care. The aim of the Project is: to use different exercises, games and finger games in logopedic correction of the pronunciation of voiced consonants R, L. The author of Diploma Project thinks that logopedic correction of voiced consonants R, L pronunciation disorders is more successful by using different exercises, games and finger games. Tongue defects that cause symptoms of short lingual frenulum, that prevents the tongue from protruding, need to be surgically corrected. Ongoing speech therapy is more successful once the tongue has been released. In the theoretical part author describes a child of pre-school age, his or her development, development of speaking with an aim for specifics of pre-school children, disordered communication ability and logopedic intervention of children at pre-school age. The empirical part analyses test groups children sound pronunciation and proves forms of provided logopedic care using different sound pronunciation disorders correction methods in eldest pre-school age group in kindergarten. Repeated sound pronunciation test shows that most children have improvements in articulation problems and sound pronunciation after using incorrect sound pronunciation correction program made by author of this Project. Test results prove that the combination of different exercises, games and finger games in correction lessons makes logopedic care more effective and more successful. Logopedic exercises, games and finger games used in this Project are useful as an instrument for logopedic intervention. Kay words: eldest pre-school age, incorrect pronunciation of voiced consonants R, L, logopedic exercises, games and finger games.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10627
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV