6. klases runas kļūdas (morfoloģijas, vārddarināšanas) un to novēršana latviešu valodas mācībās
Автор
Kojāne, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
6. klases skolēnu runas kļūdas (morfoloģijas, vārddarināšanas) un to novēršana latviešu valodas mācībās.
Autors: Iveta Kojāne
Zinātniskais vadītājs: prof. Dr. philol. Anna Vulāne
Diplomdarba mērķis: Izstrādāt skolēnu runā iespējamo vārddarināšanas un morfoloģijas kļūdu apzināšanai un novēršanai piemērotu didaktisko materiālu un aprobēt to mācību procesā.
Diplomdarba uzdevumi:
1. Noskaidrot valsts standartu prasības un mācību programmu ieteikumus runas kultūras jautājumu apguvē.
2. Studēt teorētiskos avotus pētāmās problēmas kontekstā pedagoģijā, psiholoģijā, lingvistikā, lingvodidaktikā, neirolingvistikā.
3. Izpetīt klasi pedagoģiski psiholoģiskajā aspektā.
4. Izstrādāt didaktisko materiālu un aprobēt to latviešu valodas stundās.
5. Analizēt pētījumā gūtos rezultātus, noskaidrot skolēnu zināšanu un prasmju dinamiku un apkopot gūtās atziņas diplomdarbā.
Pētījuma objekts: Runas kļūdas vārddarināšanas un morfoloģijas līmenī.
Pētījuma priekšmets: Skolēnu runas kvalitātes uzlabošanas iespējas.
Pētīšanas metodes:
•teorētiskās literatūras studijas un analīze pētāmās problēmas kontekstā;
•pedagoģiskā novērošana;
•aptauja;
•saruna ar priekšmetu skolotājiem;
•pedagoģiskais izmēģinājums.
Pētījuma bāzi veido pedagoģijas, psiholoģijas, lingvistikas, lingvodidaktikas un neirolingvistikas speciālistu – V. Zelmeņa, R. Andersones, M. Baltiņas, I. Freidenfelda, I. Freimanes, J. Kušķa, Dz. Paegles, Ļ. Vigotska, M. Gavriļinas, N. Pickas, V. Oņiščuka, O. Ņesterova atziņas. Sixth Grade Students’ Speech Mistakes (Morphology and Word – building) and Their Observation in Latvian Language Lessons.
The author: Iveta Kojāne
The head of paper: prof. Dr. philol. Anna Vulāne
The aim of Diploma Paper: To develop didactical material to possible mistakes of students’ speech morphology and word – building exploration and observation, and approbate it in learning process.
Tasks of Diploma Paper:
1. To clarify demands of state standard and suggestions of learning programs to questions of speech cultures acquisition.
2. To study theoretical sources in context of researching problem in pedagogy, psychology, linguistics, lingvodiadctics and neirolinguistics.
3. To explore the class in pedagogical and psychological aspects.
4. To work out didactical material and approbate it during Latvian language lessons.
5. To analyze results of research, to find out dynamics of students’ knowledge and skills and summarize up gain cognitions in Diploma Paper.
Object of research: Level of speech mistakes in word – building and morphology.
Thing of research: Improvement possibilities of students’ speech quality.
Methods of research:
•studying and analysis of theoretical literature in context of researching problem;
•observation of pedagogical process;
•questionnaires;
•conversation with subjects’ teachers;
•pedagogical experiment.
Research base forms experts of pedagogy, psychology, linguistics, lingvodidactics and neirolinguistics – Zelmenis V., Andersone R., Baltiņa M., Freidenfelds I., Freimane I., Kušķis J., Paegle Dz., Vigotskis Ļ., Gavriļina M., Picka N., Oņiščuka V. and Ņesterova’s cognitions.