• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gudrību raksturojošu īpašību, personības iezīmju, kognitīvo spēju un akadēmiskā snieguma sakarības

Thumbnail
View/Open
299-21772-Graudina_Liena_li06002.pdf (533.4Kb)
Author
Ivanova, Liena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas personības iezīmes, kognitīvās spējas un akadēmiskā snieguma rādītāji vislabāk prognozē gudru cilvēku raksturojošās īpašības un gudrības dimensijas, un ar ko atšķiras kognitīvās spējas, personības iezīmes un akadēmiskais sniegums cilvēkiem ar augtiem un zemiem gudrības dimensiju rādītājiem. Dati klātienē tika ievākti no N=114 studentiem ar vidējo vecumu M=21,3 gadi (SD=1,97), no kuriem 83 bija sievietes. Tika izmantotas pašatskaites aptaujas: „Cilvēku īpašību aptauja” (Ivanova & Raščevska, 2010), „Trīsdimensionālā gudrības novērtēšanas skala” (Ardelt, 2003), Lielā Piecinieka aptauja (Benet-Martinez & John, 1998) un kognitīvo spēju uzdevumi: Verbālās analoģijas (Avotiņš & Raščevska, nepublicēts materiāls), Skaitļu virknes apgrieztā secībā (Rascevska & Upzare, 2001) un Vizuāli telpisko spēju tests (Woodcock, B., interneta resurss). Kopumā rezultāti parāda, ka gudrības dimensiju rādītājiem un īpašībām, kas vērtētas ar pašatskaites aptaujām, nav statistiski nozīmīgas saistības ar rādītājiem kognitīvo spēju testos. Vislabāk gudrības dimensijas un īpašības spēj prognozēt personības iezīmes. Cilvēkiem ar augstiem gudrības rādītājiem ir statistiski nozīmīgi augstāki rādītāji personības iezīmēm Apzinīgums, Labvēlīgums, Ekstraversija un Atvērtība, bet zemāki Neirotisma rādītāji, salīdzinot ar cilvēkiem ar zemiem gudrības rādītājiem. Pētījuma rezultāti sniedz ieskatu par iepriekš nepētītām mainīgo sakarībām un paver iespēju tālākiem pētījumiem šajā jomā. Rezultāti ļauj izdarīt pieņēmumu, ka, attīstot un veicinot cilvēku zinātkāri, jaunas pieredzes apgūšanu, sadarbību un savstarpējo atvērtību vienam pret otru, varētu palielināt gudras rīcības izpausmes sabiedrībā. Atslēgas vārdi: gudrība, kognitīvās spējas, personības iezīmes, akadēmiskais sniegums, jauniešu vecumposms
 
The aim of this study was to examine how personality traits, cognitive abilities and academic performance predict wisdom dimensions and characteristics; and also to compare cognitive abilities, personality traits and academic performance of people with high and low wisdom indicator. Data were collected frontally and the sample consists of N=114 students with mean age M=21.3 years (SD=1.97), 83 of them female. Several self-reported assessment methods were used: Personal Characteristics Checklist (Ivanova & Raščevska, 2010), Three-Dimensional Wisdom Scale (Ardelt, 2003), and Big Five inventory (Benet-Martinez & John, 1998). And three cognitive tests were used: Verbal analogies (Avotiņš & Raščevska, unpublished material), Numbers reversed (Rascevska & Upzare, 2001), and Non-verbal reasoning test (Woodcock, B., On-line resource). Results show that wisdom dimensions and characteristics do not correlate significantly with cognitive abilities. Personality traits have the most importance in predicting wisdom dimensions and characteristics. Respondents with high wisdom indicator had significantly higher results on personality traits Conscientiousness, Agreeableness, Extraversion and Openness, and significantly lower results on Neurotism, compared to respondents with low wisdom indicator. Results of the study give insight into correlations that have not been previously studied and give indications for further research in the field. The results indicate that manifestation of wisdom in society could be facilitated by developing individual’s inquiry, motivation to gain new experience, collaboration ability and openness towards each other. Key words: wisdom, cognitive abilities, personality traits, academic performance, youth
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11140
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV